Bilhistorisk Tidsskrift  120/1995     side  28

      
 

 

Mathiesen og Gabrielsen fremviste skalamodellen af plasticbilen DKR i 1:5 i december 1952, og modelsnedkermester W.E. Nielsen fortalte at det var meningen taget skulle være gennemskinneligt i en gul eller grønlig farve.


at der blev bygget en fabrik til 6 millioner kroner, hvoraf de to millioner skulle skaffes ved aktietegning og de fire ved et statslån. Men det hoppede handelsministeriet ikke på, stærkt presset af formanden for Smede- og Maskinarbejderforbundet, Hans Rasmussen, gav det 45.000 kroner. Men det lykkedes at få overtegnet startkapitalen på 60.000 kroner aktier med 30.000 som blev sat ind på en særlig konto. Avisoverskrifter fra november1952 til april 1953 fortæller den forvirrede historie: „Thisted vil gøre alt for at få bilfabrik", „Ca. 2.000 danske plastic-biler allerede bestilt", ,Roskilde laver nu plastic-bilen" "Knald eller fald for plastic-bilen i aften", „Nu lysner det for plastic-bilen", „Bliver den danske plastic-bil aldrig sat i produktion?". Og endelig i august 1953 „Spionerer ude efter den danske plastic-bil!". I denne artikel nævnes at