Bilhistorisk Tidsskrift  121/1995     side  3

      
   Grønlands første bil
 
 
 

I sommer åbnedes på Grønland to stenvarder hvis finder var overbevist om at de indeholdt de jordiske levninger af Danmark-ekspeditionens leder Ludvig Mylius Erichsen og en anden af ekspeditionens deltagere, Niels Peter Høeg Hagen. Det viste sig ikke at være tilfældet. Men overvejelser og gisninger om hvad der blev af de to mænd, hvis død i efteråret 1907 måske beskrives i grønlænderen Jørgen Brøndlunds kryptiske dagbog,


Buckboard'en fotograferet på Danmarks dæk med Mylius Erichsen ved styrestangen. De normale for- og bagskærme er erstattet af en enkelt som dækker begge hjul, den blev endda fjernet på Grønland. Man kan også se at dækkene er aldeles uden noget mønster som kunne have hjulpet med fremfarten i sne og på is. Bageste mand har fat i afskærmningen af den ventilator som også blev fjernet i Grønland, da motoren blev mere end rigeligt afkølet.

 

kom igen op til overfladen. Det er selvfølgelig et emne vi ikke skal bruge plads på i Bilhistorisk Tidsskrift, og der findes rigeligt med litteratur om ekspeditionen, fra deltageren Achton Friis' bog som kom allerede i 1909, kort efter begivenhederne, til forfatteren Vagn Lundbyes „Omkom 79' Fjorden".


    Hvad derimod er et emne for os og som stort set er gået i glemmebogen er at Danmark-ekspeditionen 1906-08 som den første til en polaregn medbragte en bil.

   Det hang sådan sammen at da planerne for Danmark-ekspeditionen blev kendt, øjnede den meget smarte - i dag kan man måske tillade sig at sige lidt for smarte - forretningsmand Carl Johan Janssen en chance for at få sig en god reklame. Janssen tilbød ekspeditionen et eksemplar af den lille amerikanske bil Waltham Orient, modellen kaldet

 

Buckboard. Hvis der endelig skulle et motorkøretøj op til de store kuldegrader var den velegnet, fordi den var luftkølet.


    En af Janssens fiduser var at sætte navnene Dansk Mercury eller E.L.G. på hovedparten af de køretøjer han solgte. Han forsøgte så  med en hel del held at bilde folk ind at han selv havde bygget dem. Det gjaldt både motorcykler og biler. På Danmarks Tekniske Museum kan ses en motorcykel af navnet E.L.G. - det er en schweizisk Motosacoche som Janssen har givet et andet transfer på tanken. De små Waltham Orient biler og flere andre mærker og modeller solgte han under navnet E.L.G. Mobil (sommetider stavet Elg Mobil), og det navn figurerer da også i hans tilbud til ekspeditionen, omend han da ikke lægger skjul på hvad det i virkeligheden er for et køretøj.

         Forretningsbreve dengang var