|
I sommer åbnedes på Grønland to
stenvarder hvis finder var overbevist om at de indeholdt de jordiske
levninger af Danmark-ekspeditionens leder Ludvig Mylius Erichsen og
en anden af ekspeditionens deltagere, Niels Peter Høeg Hagen. Det
viste sig ikke at være tilfældet. Men overvejelser og gisninger om hvad
der blev af de to mænd, hvis død i efteråret 1907 måske beskrives i
grønlænderen Jørgen Brøndlunds kryptiske dagbog,
Buckboard'en fotograferet på Danmarks dæk med Mylius Erichsen ved
styrestangen. De normale for- og bagskærme er erstattet af en enkelt som
dækker begge hjul, den blev endda fjernet på Grønland. Man kan også se
at dækkene er aldeles uden noget mønster som kunne have hjulpet med
fremfarten i sne og på is. Bageste mand har fat i afskærmningen af den
ventilator som også blev fjernet i Grønland, da motoren blev mere end
rigeligt afkølet. |
|
kom igen op til overfladen. Det er
selvfølgelig et emne vi ikke skal bruge plads på i Bilhistorisk
Tidsskrift, og der findes rigeligt med litteratur om ekspeditionen, fra
deltageren Achton Friis' bog som kom allerede i 1909, kort efter
begivenhederne, til forfatteren Vagn Lundbyes „Omkom 79'
Fjorden".
Hvad derimod er et emne for os og
som stort set er gået i glemmebogen er at Danmark-ekspeditionen 1906-08
som den første til en polaregn medbragte en bil.
Det hang sådan sammen at da planerne
for Danmark-ekspeditionen blev kendt, øjnede den meget smarte - i dag kan
man måske tillade sig at sige lidt for smarte - forretningsmand Carl
Johan Janssen en chance for at få sig en god reklame. Janssen tilbød
ekspeditionen et eksemplar af den lille amerikanske bil Waltham Orient,
modellen kaldet |
|
Buckboard. Hvis
der endelig skulle et motorkøretøj op til de store kuldegrader var den
velegnet, fordi den var luftkølet.
En af Janssens fiduser var at
sætte navnene Dansk Mercury eller E.L.G. på hovedparten af
de køretøjer han solgte. Han forsøgte så med en hel del held at
bilde folk ind at han selv havde bygget dem. Det gjaldt både motorcykler
og biler. På Danmarks Tekniske Museum kan ses en motorcykel af navnet
E.L.G. - det er en schweizisk Motosacoche som Janssen har givet et
andet transfer på tanken. De små Waltham Orient biler og flere andre
mærker og modeller solgte han under navnet E.L.G. Mobil (sommetider
stavet Elg Mobil), og det navn figurerer da også i hans tilbud til
ekspeditionen, omend han da ikke lægger skjul på hvad det i
virkeligheden er for et køretøj.
Forretningsbreve dengang var
|
|