Bilhistorisk Tidsskrift  121/1995     side  8

      
 

fabrikken af samme navn. Dansk Mercury, ,Continentets fineste Cyclefabrik", alene denne virksomhed af et omfang som en hel bydel, og endelig, som det eneste andet stedfæstede, en pompøs bygning i Københavns Frihavn.

   Videre er gengivet varemærket E.L.G., med bogstaverne fordelt mellem takkerne i et gevir som ikke meget ligner en elgs, og et større antal medailler med påskrifter som „160 Kilom. 4 Tim. 20 Min.", „Malmø 1898" og „Paris 1900".

   Disse originale dokumenter findes i Arktisk Institut.

   Th. Ry Andersen oplyser i ,Danske Biler og Motorcykler 1900-20" at Janssen på udstillingen i Odd Fellow Palæet i København i 1902 udstillede en del fotografier af de Dion-Bouton vogne, stort og prangende overmalet med „Dansk Mercury". I hvert fald fik han solgt nogle Dansk Mercury motorcykler, hvem der end havde lavet dem, med en I-cylindres motor anbragt i stellet foran cykelpedalerne. Janssen reklamerede i marts 1902

 

 med „Eneste Firma i Europa, der beviseligt inden for I Aar har købt og solgt over 150 Automobiler, Motorer og Motorcycler". Ry Andersen oplyser om senere udgaver af motorcyklen og om at Janssen deltog i udstillingen i Tivoli i 1905 med cykler og motorcykler. Han udsendte et katalog og han deltog i motorløb. I begyndelsen af 1906 brugte han navnet Dansk Mercury på Gregoire biler, men han solgte også stadig køretøjer med de Dion-Bouton motorer. I en anden af Ry Andersens bøger, „Man drejer håndsvinget", findes på siderne 58-59 omtale af Janssens Dansk Mercury motorcykel, på side 62 er et fotografi af Janssen og et barn, måske hans søn, på en Buckboard, og side 89 er helliget Janssens udskejelser. Ry Andersen citerer blandt andet fra en af Janssens annoncer i 1905: - Enhver familie bør køre i Automobil, nu da Elgmobilerne er at faa nye for 1970 Kr. til 2 personer og 2200 Kr. for 4 Personer. Enhver Dame kan selv styre og passe dette lille fikse Kørtøj. Forhandlere søges i enhver By i Danmark, hvor Elgmobilen ikke forud er repræsenteret. Benzinforbruget er kun 8 Øre

 

pr. Mil.  Elgmobilen tager enhver Stigning med 4 Personer.

   Janssen fik altså sin bil med på Danmark-ekspeditionen 1906-08. Deres Ærbødige blev opmærksom på den for en del år siden, da jeg havde erhvervet godt en snes årgange af ugebladet „Hver 8. Dag". I nummeret for 1. juli 1907 fandtes et udmærket fotografi af vognen stående på kajen i København før indladningen i dampskibet Danmark.

   Så gik der nogle år, i mellemtiden var jeg begyndt at brevveksle med J.D. Scheel i Canada, mest om Hammel-vognen og om Bugatti, men da disse emner var mere eller mindre udtømt oplyste Scheel i et brev at han arbejdede på en artikel til Automobile Quarterly om motorkøretøjer i arktiske egne, og også var blevet opmærksom på Danmark-ekspeditionens bil. Han bad mig hjælpe med at skaffe oplysninger om den. Jeg kunne med det samme fortælle Scheel, at han havde fået forkert fat på hvad det var for en bil. Han havde i mellemtiden også været i forbindelse med Arktisk Institut og havde