|
fabrikken af samme navn. Dansk Mercury,
,Continentets fineste Cyclefabrik", alene denne virksomhed af et
omfang som en hel bydel, og endelig, som det eneste andet stedfæstede, en
pompøs bygning i Københavns Frihavn.
Videre er gengivet varemærket E.L.G.,
med bogstaverne fordelt mellem takkerne i et gevir som ikke meget ligner
en elgs, og et større antal medailler med påskrifter som „160 Kilom. 4
Tim. 20 Min.", „Malmø 1898" og „Paris 1900".
Disse originale dokumenter findes i
Arktisk Institut.
Th. Ry Andersen oplyser
i ,Danske Biler og Motorcykler 1900-20" at Janssen på udstillingen i
Odd Fellow Palæet i København i 1902 udstillede en del fotografier af de
Dion-Bouton vogne, stort og prangende overmalet med „Dansk
Mercury". I hvert fald fik han solgt nogle Dansk Mercury motorcykler,
hvem der end havde lavet dem, med en I-cylindres motor anbragt i stellet
foran cykelpedalerne. Janssen reklamerede i marts 1902 |
|
med „Eneste Firma i Europa, der
beviseligt inden for I Aar har købt og solgt over 150 Automobiler,
Motorer og Motorcycler". Ry Andersen oplyser om senere udgaver af
motorcyklen og om at Janssen deltog i udstillingen i Tivoli i 1905 med
cykler og motorcykler. Han udsendte et katalog og han deltog i motorløb.
I begyndelsen af 1906 brugte han navnet Dansk Mercury på Gregoire biler,
men han solgte også stadig køretøjer med de Dion-Bouton motorer. I en
anden af Ry Andersens bøger, „Man drejer håndsvinget", findes på
siderne 58-59 omtale af Janssens Dansk Mercury motorcykel, på side 62 er
et fotografi af Janssen og et barn, måske hans søn, på en Buckboard, og
side 89 er helliget Janssens udskejelser. Ry Andersen citerer blandt andet
fra en af Janssens annoncer i 1905: - Enhver familie bør køre i
Automobil, nu da Elgmobilerne er at faa nye for 1970 Kr. til 2 personer og
2200 Kr. for 4 Personer. Enhver Dame kan selv styre og passe dette lille
fikse Kørtøj. Forhandlere søges i enhver By i Danmark, hvor Elgmobilen
ikke forud er repræsenteret. Benzinforbruget er kun 8 Øre |
|
pr. Mil. Elgmobilen tager enhver
Stigning med 4 Personer.
Janssen fik altså sin bil med på
Danmark-ekspeditionen 1906-08. Deres Ærbødige blev opmærksom på den
for en del år siden, da jeg havde erhvervet godt en snes årgange af
ugebladet „Hver 8. Dag". I nummeret for 1. juli 1907 fandtes et
udmærket fotografi af vognen stående på kajen i København før
indladningen i dampskibet Danmark.
Så gik der nogle år, i mellemtiden
var jeg begyndt at brevveksle med J.D. Scheel i Canada, mest om
Hammel-vognen og om Bugatti, men da disse emner var mere eller mindre
udtømt oplyste Scheel i et brev at han arbejdede på en artikel til
Automobile Quarterly om motorkøretøjer i arktiske egne, og også var
blevet opmærksom på Danmark-ekspeditionens bil. Han bad mig hjælpe med
at skaffe oplysninger om den. Jeg kunne med det samme fortælle Scheel, at
han havde fået forkert fat på hvad det var for en bil. Han havde i
mellemtiden også været i forbindelse med Arktisk Institut og havde |
|