Bilhistorisk Tidsskrift  121/1995     side  12

      
 

rede faldet i så store driver at han kørte fast. Og der blev vognen stående. Weinchenck teltede, og da der næste morgen kom et lille ophold i vejret skridtede han hjemad med telt og sovepose på ryggen. Med diverse forhindringer og fortrædeligheder lykkes det ham efter endnu en overnatning at komme tilbage. Vognen ser man aldrig mere.

Den ulykkelige bil var omsider forlist. Den havde været så umulig at „kun en katastrofe kunne redde den fra latteren". Altid havde den ført en kummerfuld tilværelse, skønt man den ene gang efter den anden havde gjort hæderlige forsøg på at gøre den nyttig som transportmiddel. Kulden og den dybe sne var dens arge modstandere og bragte altid dens skrøbelige respirationssystem i uorden.

   Der på Dove Bugt hvor vognen parkerede sig selv, er den formentlig



Falcks første firehjulede køretøj, med korpsets stifter, Sophus Falck, ved styrepinden. Fotograferet foran Peter „Delo" Sørensens forretning i Citygade i København.

 

gået gennem isen om foråret. Og på bunden kan man måske finde den?
    Billedkunstneren Jens Rosing har bilen som motiv for et af de grønlandske frimærker, der udkom sidste år, og den forekommer også på et dansk frimærke fra sidste år.

 

 I Danmark nåede Waltham Orient Buckboard tilsyneladende ingen større udbredelse. Falcks Redningskorps havde et eksemplar som sit første firehjulede motorkøretøj. Under vores over 30 års indsamling af danske bilhistoriske fotografier er der kun dukket et eneste op med en