|
Ganske som i Danmark havde Buckboard et særligt navn i
Sverige. Den blev forhandlet af Allmänna Velocipedforsäjnings-Aktiebolaget i Landskrona under navnet Allvelo
Pansarmobil Sportvagn! Den firepersoners hed Turistvagn i stedet for
Sportvagn. Et eksemplar stod siden 1945 på „Kulturen" i Lund.
Vognen var efter en mindre istandsættelse i stand til at deltage i
Falsterborallyet i 1965, og var samme år udstillet i Stockholm. Men den
blev for nogle år siden gennemrestaureret af kulturmuseets ansatte. Den
opnåede dispensation for manglende lygter, umønstret hjulgummi og en
udstødning som går både bagud og fremad og blev synet. I 1991 opnåede
den en tredjepris ved Concours de Charme i Båstad. I følge
,Vintage", medlemsblad for Motorhistoriska Klubben i Skåne, kørte
importøren Fritiof Karlström i 1906 en Allvelo fra Landskrona til Norrköping for at deltage i en udstilling. Og tilbage igen, må man
formode. Rejsen gik ,utan
Koblings- og gearsystemet. Et af de billeder Janssen
sendte sammen med sit tilbud.
|
|
mankemang". Vintage"
mener at denne vogn kort efter blev udstillet i Danmark. Et andet
eksemplar ejedes af DVK's mangeårige svenske
medlem Melcher Ekströmer.
Som antydet er rammen af træ, der
er helelliptiske fjedre for og bag, styringen er med en stang. Der
er kun bremse på venstre baghjul, en lille tromle med omliggende
bånd. Ikke særlig virksom. Træder man
|
|
bremsepedalen helt ned raster den
ind som en parkeringsbremse, så det gælder om ikke at træde for
hårdt. Et nyt tryk frigør bremsen. Hækmotoren af fabrikkens egen
tilvirkning er encylindret med snøfteventil, luftkølet med en let
afskærmet ventilator (som på Danmark-ekspeditionen var fjernet).
Startsvinget vender bagud. Cylindervolumen ukendt, men en ydelse af
4 HK var tilstrækkeligt til at fremføre det 235 kilo tunge
køretøj |
|
|