Bilhistorisk Tidsskrift  121/1995     side  14

      
 

Ganske som i Danmark havde Buckboard et særligt navn i Sverige. Den blev forhandlet af Allmänna Velocipedforsäjnings-Aktiebolaget i Landskrona under navnet Allvelo Pansarmobil Sportvagn! Den firepersoners hed Turistvagn i stedet for Sportvagn. Et eksemplar stod siden 1945 på „Kulturen" i Lund. Vognen var efter en mindre istandsættelse i stand til at deltage i Falsterborallyet i 1965, og var samme år udstillet i Stockholm. Men den blev for nogle år siden gennemrestaureret af kulturmuseets ansatte. Den opnåede dispensation for manglende lygter, umønstret hjulgummi og en udstødning som går både bagud og fremad og blev synet. I 1991 opnåede den en tredjepris ved Concours de Charme i Båstad. I følge ,Vintage", medlemsblad for Motorhistoriska Klubben i Skåne, kørte importøren Fritiof Karlström i 1906 en Allvelo fra Landskrona til Norrköping for at deltage i en udstilling. Og tilbage igen, må man formode. Rejsen gik ,utan



Koblings- og gearsystemet. Et af de billeder Janssen sendte sammen med sit tilbud.

 

mankemang". Vintage" mener at denne vogn kort efter blev udstillet i Danmark. Et andet eksemplar ejedes af DVK's mangeårige svenske medlem Melcher Ekströmer.

   Som antydet er rammen af træ, der er helelliptiske fjedre for og bag, styringen er med en stang. Der er kun bremse på venstre baghjul, en lille tromle med omliggende bånd. Ikke særlig virksom. Træder man

 

bremsepedalen helt ned raster den ind som en parkeringsbremse, så det gælder om ikke at træde for hårdt. Et nyt tryk frigør bremsen. Hækmotoren af fabrikkens egen tilvirkning er encylindret med snøfteventil, luftkølet med en let afskærmet ventilator (som på Danmark-ekspeditionen var fjernet). Startsvinget vender bagud. Cylindervolumen ukendt, men en ydelse af 4 HK var tilstrækkeligt til at fremføre det 235 kilo tunge køretøj