Bilhistorisk Tidsskrift  121/1995     side  15

      
 

ret ubesværet med cirka 30 km/t. Farten kan dog drives op til 40 km/t. En pedal, der på samme måde som bremsen kan raste fast ind, betjener koblingen, som fører et transmissionshjul vinkelret ind på friktionsskiven på forsiden af svinghjulet. Pas på! bremsen sidder til venstre, koblingspedalen til højre. Med en stang på venstre side af vognen kan man forskyde transmissionshjulets bane på friktionsskiven, og når den er nærmest centrum er gearingen så lav af man efter sigende kan køre op ad en trappe. Fra transmissionshjulets aksel går via et diffentiale et kort kædetræk til begge baghjul. I princippet er det et milliongear, men betjeningsstangen kan låses i fire stillinger. Føres stangen den modsatte vej bevæger transmissionshjulet sig forbi friktionsskivens midte over på den anden halvdel - og så kører man baglæns.

   Ikke blot rammen er af træ, men også det sparsomme karrosseri, skærmene og sågar hjulfælgene.

,,Vintage" fortæller at trods motorens meget lave omdrejningstal trækker

 

den jævnt og alt i alt er kørslen ganske komfortabel.
   Waltham Manufacturing Company blev stiftet i byen Waltham i Massachusetts i 1893 af cykelrytteren Charles Herman Metz med fremstillingen af Orient cykler, og senere motorcykler, for øje. Buckboard blev Præsenteret i 1905 og fremstillet som topersoners runabout, firepersoners og åben varevogn til og med 1907, meget hurtigt sideløbende med adskillige to- og firecylindrede modeller. Navnene Waltham, Orient og Waltham-Orient vekslede temmelig ukontrollabelt. (Om Janssen også importerede nogle af de større modeller står på grund af hans politik med at sætte egne navne på biler og motorcykler hen i det uvisse.) Virksomheden havde til stadighed finansielle problemer. Metz havde forladt den i 1901 og blandt dem der forsøgte at styre fabrikken gennem vanskelighederne var den William Little som senere lagde navn til en bil af det navn og samarbejdede med William C. Durant om præsentationen af et nyt mærke i 1912: Chevrolet. Metz var i mellemtiden fortsat med at lave motorcykler og generhvervede

 

fabrikken i Waltham i 1908, fortsatte bilproduktionen under eget navn og gjorde virksomheden gældfri. I 1922 dukkede navnet Waltham kortvarigt op igen på en 6-cylindret model, men samme år gik fabrikken konkurs og Metz kom aldrig tilbage i amerikansk bilfabrikation.

   Hvis man slår op i Georgano (Hassings Billeksikon), vil man opdage at oplysningerne ikke stemmer overens. Georgano har at Buckboard blev præsenteret allerede i 1902, først - og det er måske troligt nok -helt uden fjedre, idet man anså træbunden for at være affjedning nok i sig selv. Vi har imidlertid foretrukket at forlade os på det meget autoritative Standard Catalog of American Cars.

   Som bekendt er en stor del af benævnelserne for karrosseri-typer franske og hentet fra hestevogne og ordet Buckboard er benævnelsen for en typisk amerikansk hestevogn med fire meget høje hjul, hvor ikke akslerne men den topersoners agestol er ophængt på helelliptiske fjedre. Men der ligger i ordet noget med