Bilhistorisk Tidsskrift  121/1995     side  16

      
 

springbræt, det har passet godt med den lille bils undervogn af det spændstige hickory-træ.
                                                         EMIL




TILFØJELSE

Lige før bladets trykning fisker vi hos Falck-historikerne Per Ryolf og Esbern Petersen de oplysninger at Buckboard'ens motor var på 600 cc og at Falcks eksemplar kom ulykkeligt af dage under udrykning hvor den i ophidselse lavede et bukkespring så hickoryplankerne knækkede midt over. Den halve vogn endte i den ene rendesten, den anden i grøften på den anden side af - Tietgensgade, netop hvor Falcks hovedstation kom til at ligge i mange
år.
    Og DVK-medlem Hans Sørensen har kendskab til ikke mindre end fire bevarede i Sverige, de tre køreklare, den fjerde har ejeren savet midt over for at den kan stables og fylde mindre.
   Til slut: Jeg er kommet i tvivl - billedet på side 2 er snarere taget på kajen.

 

Udover Falcks Redningskorps' og den med Janssen ved pinden (hvis det ikke er samme vogn) er den eneste Buckboard vi er stødt på denne, som bestemt ikke var ny da den ejedes af Jørgen R. L. Pedersen i Køge. Muligvis det køretøj som på egnen

 

på grund af sin motorlyd blev kaldt „Knystermotoren" - med tryk på næstsidste stavelse. Vi bragte samme billede som læserkonkurrence i 1969 og fik kun én korrekt besvarelse - fra Melcber Ekströmer som selv havde sådan en.