|
springbræt, det har passet godt med den lille bils
undervogn af det spændstige hickory-træ.
EMIL
TILFØJELSE
Lige før bladets trykning fisker vi hos
Falck-historikerne Per Ryolf og Esbern Petersen de oplysninger at
Buckboard'ens motor var på 600 cc og at Falcks eksemplar kom ulykkeligt
af dage under udrykning hvor den i ophidselse lavede et bukkespring så
hickoryplankerne knækkede midt over. Den halve vogn endte i den ene
rendesten, den anden i grøften på den anden side af - Tietgensgade,
netop hvor Falcks hovedstation kom til at ligge i mange år.
Og DVK-medlem Hans Sørensen har
kendskab til ikke mindre end fire bevarede i Sverige, de tre køreklare,
den fjerde har ejeren savet midt over for at den kan stables og fylde
mindre.
Til slut: Jeg er kommet i tvivl -
billedet på side 2 er snarere taget på kajen.
|
|
Udover Falcks Redningskorps'
og den med Janssen ved pinden (hvis det ikke er samme vogn) er den
eneste Buckboard vi er stødt på denne, som bestemt ikke var ny da
den ejedes af Jørgen R. L. Pedersen i Køge. Muligvis det køretøj
som på egnen |
|
på grund af sin motorlyd blev
kaldt „Knystermotoren" - med tryk på næstsidste stavelse.
Vi bragte samme billede som læserkonkurrence i 1969 og fik kun én
korrekt besvarelse - fra Melcber Ekströmer som selv havde sådan en. |
|
|