Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  3

      
 

Kronsbjerg Special

JESPER HERMANN har restaureret hvad der formodes at være den sidste overlevende af de specialracere, der blev lavet så mange af da dansk, og nordisk, bilsport kom i gang igen efter Anden Verdenskrig. Efter Jesper Hermanns egen beretning følger en præsentation af en del af vognene, og af begrebet Nordisk Specialvogns Klassen.

Da Anden Verdenskrig sluttede var behovet for atter at køre motorløb meget stort, men som alle ved var biler en mangelvare. Importforbud, benzinrestriktioner og en absolut krigshærget bilpark var årsagerne.
   En gruppe opfindsomme folk kunne dog ikke holde sig fra motorløb, så der fremkom et ret stort antal selvbyggervogne, som bestod af en god portion fabriksdele, en anden portion opfindsomhed og en stor mængde vovemod, idet bilerne jo helst skulle kunne køre så hurtigt

S.E. Kronbjergs specialracer som den så ud ved Hobro-banens åbning i juli
1947.

 

som muligt. Det var ofte Ford V8 komponenter på en modificeret ramme, men alt kunne bruges, selv flyvemaskinedele. Disse mærkelige biler blev så forsynet med et nødtøftigt karrosseri, ikke altid lige kønt. Efterhånden opstod to vognklasser, som anstrengelserne deltes mellem, den oprindelig engelske 500 cc Midget klasse - senere den internationale Formel III - og Nordisk Specialvogns Klassen (Vi kommer tilbage til at mange vogne blev bygget inden disse to klasser tegnede sig tydeligt, nogle kom tilfældigvis til at passe i en af dem, men mange faldt imellem dem og gled ret hurtigt ud af billedet. Red.).

 

De nordiske specialracere kørte ofte i klasse med de meget få racersportsvogne og i enkelte tilfælde med besøgende ægte Formel I racere.
   En af disse nordiske specialracere måtte naturligvis være et fund for en der er bidt af historisk race. En gang i 1962 slog lynet ned i mig, forstået sådan at jeg en sommeraften var vidne til et mærkeligt syn. En lang tingest på fire hjul, cremefarvet med brunrøde hjul og skærme, startede -eller lettede - fra kantstenen på Strandvejen i nærheden af Tuborg i Hellerup. Det var mit første møde med vognen, og jeg anede i virkeligheden ikke hvad jeg havde set. Ved flittig læsning af bilannoncer i Berlingske Tidende (der var noget ved dem dengang) så jeg en annonce: Sportsvogn, Bugatti-lignende, til salg. 15.000 kr. På en adresse på Christian den Tiendes Allé i Lyngby. Den var ikke i særlig god stand, så jeg beholdt min Morris 8 Sport fra 1935.
   Fra 1965 til ca. 1974 mistede jeg helt kontakten med vognen, indtil jeg en dag hørte at den var under restaurering i Snekkersten, hvor jeg