Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  7

      
 

originalmotoren overalt havde løse lejepander, så ud med lejerne i bornholmeren, indkøb af ny i overstørrelse hos Matz i Flensborg, slibning af krumtap - men ak, lejebukkene slog 2/10 så krumtappen kunne ikke dreje rundt ved tilspænding. I mellemtiden var 6 ny stempler med dobbelte olieringe, plus ny oliepumpe indkøbt og Yngve Falk og jeg besluttede i stedet at skrotte bornholmeren og vende tilbage til KPTO 1945, som nu er ilagt på trods af diverse kompromisser.
   Nu er motoren færdig og den er


Kronsbjergs vogn var i en ynkelig forfatning, da Deres Ærbødige fotograferede den i Snekkersten i - ja, hvornår? Det må have været midt i 1970'erne. På de følgende billeder ses den da Yngve Falk gravede den frem på Gurrevej i Helsingør og så under restaureringens forskellige faser Slutresultatet er ikke helt magen til nogen af vognens oprindelige udgaver, men Jesper Hermanns opfattelse af hvordan vognen i dag bør fremstå. Bagkarrossen er blevet hævet og med kun et rudiment bevaret af halefinnen.