Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  9

      
 

tæt på Kronsbjergs model: Original blok, original knast, afdrejet svinghjul, poleret og høvlet topstykke, kompression 8:1 i stedet for originalt 6:1. Desuden er motoren forsynet med en manifold som består af 6 afgangsrør og har 2 dobbelte 40 mm Solex lodretstående karburatorer. Og endelig den omtalte 4 trins gearkasse.
   Da jeg fik vognen var den forsynet med 16" Opel Kapitän hjul med utrolig brede spacers på alle hjul for blandt andet at få den meget store 5 huls boltcirkel til at passe. Kronebjerg havde svejst planethjulene i bagtøjet sammen for at give maksimum træk på baghjulene ved jord-banekørsel, men bagtøjet er nu udskiftet med et andet Opel bagtøj med den rigtige bredde og gearing, uden spacers. Det er endvidere tilpasset de originale meget kraftige bladfjedre, så at alle originale ophængspunkter er bevaret, også til de originale teleskopstøddæmpere, som tilsyneladende virker.
   Indtil nu mener jeg at min Nordisk Specialracer er den eneste overlevende i Danmark, og tanken med bilen er da også at den skal deltage