Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  23

      
 

En mekaniker på Grenå-kanten havde været i USA og set de amerikanske Midget racere. De var ofte bygget op på et Ford- chassis som var gjort smallere, og motoren kunne være en 4-cylindret Ford-motor forsynet med et Ricardo topstykke med topventiler eller en Ford V8 motor, eller hvis det skulle være det allerbedste, en Offenhauser motor.
    Sådan en Midget måtte han også kunne lave. Vor mekaniker gik glad i gang, men da han havde bygget undervognen op og det stod klart for ham at et Ricardo topstykke ikke kunne opdrives, mistede han modet og lod Peter Søby i Randers købe projektet. Søby gjorde vognen færdig med karrosseri og kølermaskering fra en Citroën og fik kørt nogle løb på Hobro-banen i 1947. Søby kørte på det tidspunkt også M. G. Raceren benævnte han T.G. Man bør måske erindre om den gamle karakterskala! Accelerere kunne vognen godt, men når Søby kom til et af svingene ville vognen gerne trimle rundt. Vognen blev opgivet og solgt til Randers Svæveflyveklub, som havde god nytte af den i en årrække til at trække fly i luften.

 

 

 Opfindsomheden kender ingen grænser. Oskar Madsen fra Ålborg startede i 1947 på Hobro-banen med en Tatra midgetracer. Motoren har formentlig været den mindste udgave af fabrikkens 4- cylindrede bokser, på godt 1.100 cc. Det usædvanlige var karrosseriet, bygget af en af de containere, briterne kastede ned under besættelsen med våben og andre forsyninger til modstandsbevægelsen.