Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  27

      
 

 

 



Ved åbningsløbet på Hobro-banen i juli 1947 opnåede K Holst Sørensen fra Odense hurtigste tid med sin
Mercury specialracer, og man så meget til ham de følgende år. Vognens fremskudte forparti bar en kølermaskering fra en Ford 1932 og vognens linjer var sådan at det altid så ud som om den kørte op ad bakke, men den klarede sig udmærket. Holst Sørensen var driftsleder hos Ford-forhandler Fehr & Co. i Odense. Den daværende chef, Viggo Fehr, var motorsportsinteresseret og indforstået med at raceren blev bygget i firmaet af to ansatte, Børge Larsen og Knud Nyegård.

 


Undervognen stammede fra en Ford V8 coupé som Holst Sørensen tidligere havde kørt løb med. Motoren var Mercury, som blev højglanspoleret i indsugningen og tunet efter alle kunstens regler Også Holst Sørensens racer havde blokeret differentiale, så den var næsten umulig at køre på landevej. Ved et løb på Gardermoen kom hans sekundanter Larsen og Nye-gård til at berøve ham sejren da de vinkede ham ind fordi det lød som om der var gået et plejlstangsleje (V8's svaghed). Det var kun et tændrør