Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  32

      
 

 

 

I februar 1948 præsenterede mekaniker Elo Sørensen, København, sin såkaldte kombinationsracer. Meningen var at der i samme vogn skulle kunne lægges en lille eller en større motor, så den kunne starte i hvad man kaldte Midget-klassen, eller i specialvognsklassen. Med den tids begrebsforvirring var det meningen at den skulle køre som Midget med en standard, utunet 60 hk Ford V8 motor og som special med en dito 85 hk motor. Rammen var opbygget af rør, fortøjet fra VW bagtøjet fra Opel Olympia og styretøjet var for at komme udenom motoren med en delt styreaksel med kardanled og befordring videre frem med kædetræk! Oprindelig havde vognen en styrtbøjle bag førerens hovede, den blev senere kapslet ind.
   Elo Sørensen kørte mange løb med vognen i ind- og udland. Ved et stævne på Amager Travbane gik det ham meget galt, han kom svært til skade, men kom i gang igen og kørte senere løb på Roskilde Ring.