Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  33

      
 

Arne Larsen var velkendt som motorsportsmand siden 1929 og kørte umiddelbart efter krigen i DKW, som han selv forsynede med aldeles elegante specialkarrosserier. I eftersommeren 1948 præsenterede han sin version af en Midget-racer, som han havde fremstillet sammen med Helmer Gribskjold, af DKW dele og med DKW motor Chassiset var lettet med gennemboringer og bagakslen afkortet efter de gældende forskrifter for klassen. Standard hjul og bremser Karrosseri opbygget i stålplade på Carl Madsens pladesmedje. Motor på 690 cc med visse ændringer, hvoraf nogle var en hemmelighed - det oplystes dog at krumtappen var specialbygget og afbalanceret, med både bærende lejer og plejlstangslejer smurt gennem to oliekanaler, boret fra hver sin side. Overskydende olie blev slynget op på cylindervæggene - mere effektivt end totakterens traditionelle smøring med olie i benzinen. Der blev dog også trukket olie op gennem et rør til karburatoren og med en dyse videre til gasblandingen. Såvel mekanisk oliepumpe som håndpumpe. Tændingen ligeledes både automatisk og stilbar.
   Arne Larsen sad lavt - sædets overside flugtede med chassisvangernes. Hele herligheden vejede 380 kg.


Men - det varede ikke længe før vognen med sine 690 cc ikke kunne køre i Midget-klassen. Arne Larsen anmeldte den til det store Lufthavnsløb i 1949 og stod i det trykte program, men kom af den grund aldrig til start - løbsarrangørerne havde efter engelsk mønster begrænset motorstørrelsen til 500 cc.


     Vognen eksisterer, John Arendtsen har den.