Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  36

      
 

Civilingeniør O. Ahlmann-Ohlsen var en opfindsom mand. Mange bilprojekter udkastede han, og i Skandinavisk Motor Journal for april 1948 præsenterede han sin idé om en nordisk baneracer Man må betænke at det var godt halvandet år før at Nordisk Specialvogns Klassen så dagens lys. Artiklen indeholdt detaillerede beregninger, anvisninger og forklaringer, sammenligning med kendte racer konstruktioner og konstruktionstegninger Udgangspunktet var igen den klassiske, sideventilede Ford V8 motor, som i nyeste udgave ydede 95 hk. Ford A motoren, forsynet med topventiler, afviste Ahlmann-Ohlsen med henvisning til at den med sit oprindeligt lave omdrejningstal og sin ukontrollable stænksmøring ikke var konkurrencedygtig på baner med høj hastighed. Og Ahlmann-Ohlsen skrev: - Ved en racer som den her skitserede, kan det under ingen omstændigheder tillades at der benyttes en standard chassisramme; der bør i stedet svejses en ramme op af tyndvæggede, ovale stålrør, forbundet med traverser af cirkulære rør
   Ahlmann-Ohlsen målte vognens

 

frontareal til præcis en kvadratmeter og det ville efter almindelig erfaring for luftmodstand give den en topfart på op mod 200 km/t og acceleration omkring 60% bedre end for en Ford todørs sedan.
   Vognen blev benævnt SMJ-1 og hvis den nogensinde var blevet virkeliggjort var den sikkert blevet både elegant og velkørende. Senere lavede Ahlmann-Ohlsen tilsvarende udkast til en Formel III racer og en vogn med en motor i hver side.
    Svenskeren Gustav Nobelius lavede sammen med biltegneren Björn Karlström et lignende skrivebordsprojekt, en svensk folkeracer med Ford V8 motor Nobelius havde

 

 

personlige erfaringer med en mislykket racervogn med hækmotor a la Autounion og havde nu lagt motoren fortil. Tegningen var i hvert fald nydelig