|
Larsens is og biler
Dansk-amerikaneren som stiftede Premier
Is havde en lang løbebane bag sig i USA som fabrikant af blandt andet
ismaskineri. Hvad ingen herhjemme åbenbart har vidst er, at han også i
nogle år fremstillede biler, og få har kendt til at han på et andet
tidspunkt engagerede sig stærkt i flyvning.
Enkelte danske har gjort sig
bemærket inden for amerikansk bilfabrikation. Kendtest er Henry
Fords håndgangne mand Charles Sørensen, og William S.
Knudsen, som gjorde karriere først hos Ford, siden hos General
Motors, hvor han blev „president", det vil nærmest sige en
arbejdende bestyrelsesformand. Han var desuden under Anden
Verdenskrig chef for De Forenede Staters krigsproduktionsråd og for
krigsforsyningsdirektoratet.
Knudsen nåede til den absolutte top, og der savnes ikke litteratur
om ham.
Er man velbevandret i bilhistorien kan man måske komme i tanke om
d'herrer Møller, og dem kan man også finde i billitteraturen. Wilhelm
og Holger Møller begyndte i 1909 hjemme i |
|
Danmark at lave biltilbehør og
siges allerede at have forsøgt at fremstille en lille bil inden de
udvandrede til USA, men den kom aldrig i produktion. De etablerede
sig i Lewistown, Pennsylvania, og kunne i januar 1920 meddele at de
begyndte fabrikationen af en bil med navnet Moller. Det gik dem ikke
alt for godt, og i 1922 flyttede de produktionen til Hagerstown,
Maryland. Sært nok, for der befandt sig også Mathias P Møller, som
havde slået sig op på at lave mekaniske musikinstrumenter (jeg er
ikke klar over om det var lirekasser eller orgler eller noget midt
imellem). Netop i 1922 begyndte han desuden at fremstille en bil ved
navn Dagmar, opkaldt efter hans datter. Produktionen ebbede ud i
1927, men endnu en lille halv snes år |
|
|
lavede Mathias P Møller droskebiler under
mange forskellige navne, plus førerhuse til lastbiler.
Om Wilhelm og Holger var i familie med Mathias ved jeg ikke, vi kommer
tilbage til dem alle en anden god gang, men nu kommer historien
om en dansk-amerikaner, som meget få har hørt om i forbindelse
med bilfabrikation. Han hed John M. Larsen (egentlig Johannes Møller
Larsen, i USA kaldte han sig John Miller Larsen) og vi skal tilbage til
århundredets første årti. Men først et spring frem i tiden.
Fabrikationen af konsum-is er undergået mange forretningsmæssige
forandringer gennem tiderne, men et af de store mærker herhjemme har været
lavet under samme navn i et par menneskealdre: Premier Is. Da John M. Larsen
stiftede firmaet i 1928 og blandt andet introducerede ispinden i
FOR- og BAGSIDE:
De håndkolorerede fotografier fra ca. 1907 af hvad der kan have været
Larsens første selvbyggede bil i Chicago er i originalerne 24 x 19 cm.
Larsen ved rattet og på det ene billede fruen og de to ældste børn.
|
|