Bilhistorisk Tidsskrift  123/1996     side  2

      
 

 

Larsens is og biler

Dansk-amerikaneren som stiftede Premier Is havde en lang løbebane bag sig i USA som fabrikant af blandt andet ismaskineri. Hvad ingen herhjemme åbenbart har vidst er, at han også i nogle år fremstillede biler, og få har kendt til at han på et andet tidspunkt engagerede sig stærkt i flyvning.

Enkelte danske har gjort sig bemærket inden for amerikansk bilfabrikation. Kendtest er Henry Fords håndgangne mand Charles Sørensen, og William S. Knudsen, som gjorde karriere først hos Ford, siden hos General Motors, hvor han blev „president", det vil nærmest sige en arbejdende bestyrelsesformand. Han var desuden under Anden Verdenskrig chef for De Forenede Staters krigsproduktionsråd og for krigsforsyningsdirektoratet.
Knudsen nåede til den absolutte top, og der savnes ikke litteratur om ham.
Er man velbevandret i bilhistorien kan man måske komme i tanke om d'herrer Møller, og dem kan man også finde i billitteraturen. Wilhelm og Holger Møller begyndte i 1909 hjemme i

 

 Danmark at lave biltilbehør og siges allerede at have forsøgt at fremstille en lille bil inden de udvandrede til USA, men den kom aldrig i produktion. De etablerede sig i Lewistown, Pennsylvania, og kunne i januar 1920 meddele at de begyndte fabrikationen af en bil med navnet Moller. Det gik dem ikke alt for godt, og i 1922 flyttede de produktionen til Hagerstown, Maryland. Sært nok, for der befandt sig også Mathias P Møller, som havde slået sig op på at lave mekaniske musikinstrumenter (jeg er ikke klar over om det var lirekasser eller orgler eller noget midt imellem). Netop i 1922 begyndte han desuden at fremstille en bil ved navn Dagmar, opkaldt efter hans datter. Produktionen ebbede ud i 1927, men endnu en lille halv snes år

 

lavede Mathias P Møller droskebiler under mange forskellige navne, plus førerhuse til lastbiler.
Om Wilhelm og Holger var i familie med Mathias ved jeg ikke, vi kommer tilbage til dem alle en anden god gang, men nu kommer historien om en dansk-amerikaner, som meget få har hørt om i forbindelse med bilfabrikation. Han hed John M. Larsen (egentlig Johannes Møller Larsen, i USA kaldte han sig John Miller Larsen) og vi skal tilbage til århundredets første årti. Men først et spring frem i tiden. Fabrikationen af konsum-is er undergået mange forretningsmæssige forandringer gennem tiderne, men et af de store mærker herhjemme har været lavet under samme navn i et par menneskealdre: Premier Is. Da John M. Larsen stiftede firmaet i 1928 og blandt andet introducerede ispinden i

FOR- og BAGSIDE:
De håndkolorerede fotografier fra ca. 1907 af hvad der kan have været Larsens første selvbyggede bil i Chicago er i originalerne 24 x 19 cm. Larsen ved rattet og på det ene billede fruen og de to ældste børn.