Bilhistorisk Tidsskrift 123/1996 side 4 |
LARSEN ICE MACHINE CO., 315 Dearborn street, Chicago, Ill.,
gentlemen's speeding car, six-cylinder motor, 4 7/8 x 5 1/2 120 H. P., sliding change
speed gear, three speeds forward and one reverse, located in the rear axle,
shaft drive. This machine is speciel thruout, and is built only to private
order, direct from purchaser. It is most luxuriously fitted, all the
bright portions being quadruple, silver plated. It is geared 2 1/2 to 1 with
40-inch wheels, and weighs but 2700 pounds, and it is clalmed with its 120
H. P. It can easily do two miles per minute. Price, $7600. To be deseribed
in an early issue.
|
Beverly Rae Kimes har forsynet os med hvad der er at finde i amerikanske arkivalier om Larsens bilfabrikation. Mest udførligt omtaltes Falcon Ninety Model B i branchebladet „The Cycle and Automobile TradeJournal" i december 1907. hævdedes at yde 120 hk, og Falcon skal have kunnet køre to miles i minuttet (det er 200 km/t. Red.). Man kan have en mistanke om at Larsen overdrev sin vogns ydeevne. I 1909 bekendtgjordes dannelsen af Falcon Engineering Company og en ny Falcon blev præsenteret; en 6-cylindret, 90 hestekræfters, ni-personers touring med en akselafstand af 136 inches (ca. 350 cm). Prisen var endnu højere, 12.500 dollars. Ligesom den første Falcon blev den kun bygget på bestilling, og man kan være forvisset om at bestillingerne var sjældne. I 1910 gik John Larsen tilbage til fuldtids at beskæftige sig med sit sædvanlige virke i Larsen Ice Machina Company. Skønt hans bil til tider har været benævnt Larsen blev den aldrig markedsført under noget andet navn end Falcon.' |