|
LARSEN ICE MACHINE CO., 315 Dearborn street, Chicago, Ill.,
gentlemen's speeding car, six-cylinder motor, 4 7/8 x 5 1/2 120 H. P., sliding change
speed gear, three speeds forward and one reverse, located in the rear axle,
shaft drive. This machine is speciel thruout, and is built only to private
order, direct from purchaser. It is most luxuriously fitted, all the
bright portions being quadruple, silver plated. It is geared 2 1/2 to 1 with
40-inch wheels, and weighs but 2700 pounds, and it is clalmed with its 120
H. P. It can easily do two miles per minute. Price, $7600. To be deseribed
in an early issue.
tierne, som senest har solgt
isfabrikationen til Nestlé.
Men isen kom også før Larsens
biler, det var nemlig i USA han lærte at lave maskiner til
isfabrikation, og han havde en stor virksomhed i god gænge med
maskiner til fremstilling af krystalis og hele, nøgleklare
isfabrikker i Chicago, da han i 1907 præsenterede sin Falcon luksus
Gentleman's Roadster (valget af navn var ikke særlig snedigt, Falcon
var brugt tidligere og blev det mange gange senere, blandt andet af
vore bekendte fra før, Wilhelm og Holger Møller!).
|
|
Den eneste bog, hvor jeg har kunnet
finde noget om Larsens bilproduktion, er „Standard Catalog of
American Cars 1805-1942)". Man vil lede forgæves efter Larsens
Falcon i Hassings Billeksikon, og ligeledes i den liste,
sammenslutningen af amerikanske bilfabrikanter lavede for en del år
siden.
Jeg citerer fra „Standard Catalog":
'Larsens første forsøg var en Gentleman's Roadster med alt det
blanke forsølvet og en pris af 7.500 dollars (tre gange så meget som
biler i toppen af mellemklassen, Red.). En stærk motor
|
|
|
Beverly Rae Kimes har forsynet os med hvad
der er at finde i amerikanske arkivalier om Larsens bilfabrikation. Mest
udførligt omtaltes Falcon Ninety Model B i branchebladet „The Cycle and
Automobile TradeJournal" i december 1907.
hævdedes at yde 120 hk, og Falcon skal
have kunnet køre to miles i minuttet (det er 200 km/t. Red.). Man kan have
en mistanke om at Larsen overdrev sin vogns ydeevne. I 1909 bekendtgjordes
dannelsen af Falcon Engineering Company og en ny Falcon blev præsenteret;
en 6-cylindret, 90 hestekræfters, ni-personers touring med en akselafstand
af 136 inches (ca. 350 cm). Prisen var endnu højere, 12.500 dollars.
Ligesom den første Falcon blev den kun bygget på bestilling, og man kan
være forvisset om at bestillingerne var sjældne. I 1910 gik John Larsen
tilbage til fuldtids at beskæftige sig med sit sædvanlige virke i Larsen
Ice Machina Company. Skønt hans bil til tider har været benævnt Larsen
blev den aldrig markedsført under noget andet navn end Falcon.'
|
|