Bilhistorisk Tidsskrift  123/1996     side  4

      
  LARSEN ICE MACHINE CO., 315 Dearborn street, Chicago, Ill., gentlemen's speeding car, six-cylinder motor, 4 7/8 x 5 1/2  120 H. P., sliding change speed gear, three speeds forward and one reverse, located in the rear axle, shaft drive. This machine is speciel thruout, and is built only to private order, direct from  purchaser. It is most luxuriously fitted, all the bright portions being quadruple, silver plated. It is geared 2 1/2 to 1 with 40-inch wheels, and weighs but 2700 pounds, and it is clalmed with its 120 H. P. It can easily do two miles per minute. Price, $7600. To be deseribed in an early issue.

 

tierne, som senest har solgt isfabrikationen til Nestlé.
   Men isen kom også før Larsens biler, det var nemlig i USA han lærte at lave maskiner til isfabrikation, og han havde en stor virksomhed i god gænge med maskiner til fremstilling af krystalis og hele, nøgleklare isfabrikker i Chicago, da han i 1907 præsenterede sin Falcon luksus Gentleman's Roadster (valget af navn var ikke særlig snedigt, Falcon var brugt tidligere og blev det mange gange senere, blandt andet af vore bekendte fra før, Wilhelm og Holger Møller!).

 

Den eneste bog, hvor jeg har kunnet finde noget om Larsens bilproduktion, er „Standard Catalog of American Cars 1805-1942)". Man vil lede forgæves efter Larsens Falcon i Hassings Billeksikon, og ligeledes i den liste, sammenslutningen af amerikanske bilfabrikanter lavede for en del år siden.
   Jeg citerer fra „Standard Catalog": 'Larsens første forsøg var en Gentleman's Roadster med alt det blanke forsølvet og en pris af 7.500 dollars (tre gange så meget som biler i toppen af mellemklassen, Red.). En stærk motor

 

Beverly Rae Kimes har forsynet os med hvad der er at finde i amerikanske arkivalier om Larsens bilfabrikation. Mest udførligt omtaltes Falcon Ninety Model B i branchebladet „The Cycle and Automobile TradeJournal" i december 1907.

hævdedes at yde 120 hk, og Falcon skal have kunnet køre to miles i minuttet (det er 200 km/t. Red.). Man kan have en mistanke om at Larsen overdrev sin vogns ydeevne. I 1909 bekendtgjordes dannelsen af Falcon Engineering Company og en ny Falcon blev præsenteret; en 6-cylindret, 90 hestekræfters, ni-personers touring med en akselafstand af 136 inches (ca. 350 cm). Prisen var endnu højere, 12.500 dollars. Ligesom den første Falcon blev den kun bygget på bestilling, og man kan være forvisset om at bestillingerne var sjældne. I 1910 gik John Larsen tilbage til fuldtids at beskæftige sig med sit sædvanlige virke i Larsen Ice Machina Company. Skønt hans bil til tider har været benævnt Larsen blev den aldrig markedsført under noget andet navn end Falcon.'