|
inden for fremstilling af smør og
pasteuriseret fløde, indførte (fra Danmark?) og opfandt mejeri- og
kølemaskineri og solgte og opstillede maskiner af fabrikatet Larsen Ice
Machinery (fabrikationen er i hvert fald i gang allerede i 1899) med
kapaciteter fra to til 150 tons overalt i USA, satte kulde-verdensrekord,
havde på en udstilling i Chicago i 1905 en stand på 65 gange 35 meter
med arbejdende maskineri, vandt Grand Prix ved Panama Pacific
International Exhibition 1915, opfandt en metode til opbevaring af frisk
fisk i tre uger uden frysning.
Anbefalingsskrivelser i massevis er
bevaret og vidner om idel tilfredshed med Larsens Ice Machinery, fra
Canada til Texas. At Larsens konstruktioner var i orden og hans maskiner
godt kram illustreres også af at i hvert fald i 1952, måske senere, var
en Larsen Compressor, som hans fabrik i Chicago
Bilen som er smykket med papirblomster til et eller andet optog er ikke
den samme som på for- og bagsiden, men det er fru Larsen ved rattet og
datteren Esther ved hendes side. |
|
havde fremstillet i 1911, i brug på
Premier Is fabrikken i Glostrup, hvor den må have overlevet
schalburgtagen under krigen.
I 1915-17 under Første Verdenskrig var
Larsen de allieredes rådgiver i et større projekt for opbevaring af
russiske fødevarer ved nedkøling.
Under udførelsen af dette hverv havde
han lejlighed til et ophold i Danmark, hvor han opfattede de vestjyske
fiskeres behov for is til deres fiskelaster. Han opkøbte i 1916-17
isfabrikker i Esbjerg, Lemvig og Skagen og stiftede De Forenede Isværker
med hovedsæde i Esbjerg, de blev i de følgende år udvidet ganske
voldsomt og i tilknytning til dem blev der opført store kølehuse til
fisk og kød, alt sammen under udnyttelse af Larsens egne opfindelser.
Larsen generhvervede sit danske
statsborgerskab, men også efter etableringen i Danmark var Larsen
særdeles aktiv i USA, hvor han engagerede sig manisk i flyvning i 1917-18
og cirka fem år frem. Han stillede fly til rådighed for polarfareren
Roald Amundsen, han foretog den første flyvning over Skagerrak, han satte
højde-, længde- og udholdenheds- |
|
rekorder og formåede i det hele taget
at lave en utrolig reklame for sig selv. Det skal dog siges at han
tilsyneladende aldrig selv sad ved styregrejet, skønt han gang på gang
lod sit allerede da omfangsrige korpus fotografere i drabeligt
flyverkostume.
I danske aviser kunne man i august 1919
læse at „Den flyvende Ingeniør, Mr. John Larsen, har købt den
bekendte Lystyacht Ellinor, der pt ligger i Tuborg Havn. Den blev i sin
Tid bygget efter Kejser Wilhelms Tegning til den tyrkiske Gesandt i
Berlin. Ingeniør Larsen vil nu indrette den med traadløs Telegraf og saa
den kan tage en Flyvemaskine ombord". Om historien med at kejseren
havde tegnet den til et andet lands gesandt står til troende ved jeg
ikke. Et par måneder siden skænkede Larsen den danske sømarine en „mægtig
Curtiss Flyvebaad" til 56.000 kroner.
Larsen fik agenturet for de tyske
Junker flyvemaskiner, 6-, 8- og 12-cylindrede modeller, de sidste
markedsførte han blandt andet som „angrebsfly", skønt tyskerne
efter våbenstilstandsbetingelserne ikke måtte fremstille krigsmateriel.
Med en flyvning tværs over USA forsøgte Larsen at |
|