Bilhistorisk Tidsskrift  123/1996     side  9

      
 

inden for fremstilling af smør og pasteuriseret fløde, indførte (fra Danmark?) og opfandt mejeri- og kølemaskineri og solgte og opstillede maskiner af fabrikatet Larsen Ice Machinery (fabrikationen er i hvert fald i gang allerede i 1899) med kapaciteter fra to til 150 tons overalt i USA, satte kulde-verdensrekord, havde på en udstilling i Chicago i 1905 en stand på 65 gange 35 meter med arbejdende maskineri, vandt Grand Prix ved Panama Pacific International Exhibition 1915, opfandt en metode til opbevaring af frisk fisk i tre uger uden frysning.
   Anbefalingsskrivelser i massevis er bevaret og vidner om idel tilfredshed med Larsens Ice Machinery, fra Canada til Texas. At Larsens konstruktioner var i orden og hans maskiner godt kram illustreres også af at i hvert fald i 1952, måske senere, var en Larsen Compressor, som hans fabrik i Chicago

Bilen som er smykket med papirblomster til et eller andet optog er ikke den samme som på for- og bagsiden, men det er fru Larsen ved rattet og datteren Esther ved hendes side.

 

havde fremstillet i 1911, i brug på Premier Is fabrikken i Glostrup, hvor den må have overlevet schalburgtagen under krigen.
   I 1915-17 under Første Verdenskrig var Larsen de allieredes rådgiver i et større projekt for opbevaring af russiske fødevarer ved nedkøling.
   Under udførelsen af dette hverv havde han lejlighed til et ophold i Danmark, hvor han opfattede de vestjyske fiskeres behov for is til deres fiskelaster. Han opkøbte i 1916-17 isfabrikker i Esbjerg, Lemvig og Skagen og stiftede De Forenede Isværker med hovedsæde i Esbjerg, de blev i de følgende år udvidet ganske voldsomt og i tilknytning til dem blev der opført store kølehuse til fisk og kød, alt sammen under udnyttelse af Larsens egne opfindelser.
   Larsen generhvervede sit danske statsborgerskab, men også efter etableringen i Danmark var Larsen særdeles aktiv i USA, hvor han engagerede sig manisk i flyvning i 1917-18 og cirka fem år frem. Han stillede fly til rådighed for polarfareren Roald Amundsen, han foretog den første flyvning over Skagerrak, han satte højde-, længde- og udholdenheds-

 

rekorder og formåede i det hele taget at lave en utrolig reklame for sig selv. Det skal dog siges at han tilsyneladende aldrig selv sad ved styregrejet, skønt han gang på gang lod sit allerede da omfangsrige korpus fotografere i drabeligt flyverkostume.
   I danske aviser kunne man i august 1919 læse at „Den flyvende Ingeniør, Mr. John Larsen, har købt den bekendte Lystyacht Ellinor, der pt ligger i Tuborg Havn. Den blev i sin Tid bygget efter Kejser Wilhelms Tegning til den tyrkiske Gesandt i Berlin. Ingeniør Larsen vil nu indrette den med traadløs Telegraf og saa den kan tage en Flyvemaskine ombord". Om historien med at kejseren havde tegnet den til et andet lands gesandt står til troende ved jeg ikke. Et par måneder siden skænkede Larsen den danske sømarine en „mægtig Curtiss Flyvebaad" til 56.000 kroner.
   Larsen fik agenturet for de tyske Junker flyvemaskiner, 6-, 8- og 12-cylindrede modeller, de sidste markedsførte han blandt andet som „angrebsfly", skønt tyskerne efter våbenstilstandsbetingelserne ikke måtte fremstille krigsmateriel. Med en flyvning tværs over USA forsøgte Larsen at