Bilhistorisk Tidsskrift 123/1996 side 11 |
gøre det amerikanske postvæsen interesseret i at købe hans fly og til et stort hastighedsstævne i Omaha, Nebraska, udsatte han et trofæ, et mandshøjt uhyre fremstillet af familiens gamle bekendte, dansk-amerikaneren Gutzon Borglum, ham der nogle år efter huggede de gigantiske amerikanske præsidentportrætter i klippesiden i Mount Rushmore. På uforklarlig vis hjemførte Larsen selv sit trofæ, dets bestemmelse blev ændret til at det var til minde om den første non-stop kyst-til-kyst amerikanske postflyvning i juni 1925. Og mange år senere stod det på hans kontor i Premiers afdeling i Glostrup, og det fandtes endnu i Dorothy Larsens penthouse-lejlighed på Duevej på Frederiksberg efter hendes og datterens død, og blev udloddet til en af arvingerne. Eksekutor var uvidende Larsen kaldte Junker stålflyvemaskinerne for JL, det har stået for JunkerLarsen, men han har nok haft den bagtanke at man skulle opfatte det som hans egne forbogstaver. Her den mest imponerende af modellerne, den 12-cylindrede. Den tykke mand med hånden i lommen er Larsen selv. |
På præsentations- og propaganda-flyvningerne
tværs over USA fik Larsen og hans medarbejdere kendte mennesker til at
møde op ved mellemlandingerne. Fx krigsflyveren, racerkøreren og
bilfabrikanten kaptajn Eddie Rickenbacker, eller som her
Hollywood-stjernen Fatty Arbuckle. |
besynderligste retssager, både i USA og Danmark. |