|
ler. Bilfabrikation vovede han sig aldrig mere ud i
efter eksperimentet i Chicago, og han kørte vist ugerne selv bil, men
holdt af at have store og flotte biler. Da hun blev gammel nok var det
ofte datteren Dorothy som var hans chauffør.
„Standard Catalog of American Cars" er en ret ny
tilføjelse til Deres Ærbødiges bogsamling, på anbefaling af flere
klubkammerater. For sjov løb jeg det løseligt igennem for at se om jeg
kunne finde flere danske, og for nemheds skyld koncentrerede jeg mig om
gode danske sen-navne, med variationer. Sen blev jo ofte til son på den
anden side af Dammen. Og tro mig om ikke jeg fandt amerikanske biler med
navne som: Anderson, Carlson, Hansen/Hanson, Iverson, Jacobson, Jensen,
Knudsen, Madsen, og foruden som nævnt Moller også Miller og Mueller,
Nelson/Nielson/Neilson, Olson, Pedersen (ja virkelig med blødt d),
Peterson, Steinhart-Jensen, Thomson (det er dog også et ret almindeligt
engelsk navn) og som direktør for fabrikken Thor en mand med det såre
dansk (eller norsk) klingende navn
|
|
Axel Levedahl. Thor var mest kendt for at lave
motorcykler men havde i nogle år store bilmodeller på programmet. Som
rosinen i pølseenden har vi Torbensen!
Selvfølgelig kan flere af disse mennesker have været
af angel-saxisk oprindeldelse, eller nordmænd eller svenskere, endda
tyske, og nogle kan have været anden eller tredje generations
dansk-amerikanere. Det er for eksempel næppe troligt at en første
generations dansk-amerikaner skulle være døbt John Gary Anderson eller
George Washington Hansen, som to af fabrikanterne hed. Og J. L. Carlson har
jo nok været svensker, så meget mere som hans partnere hed Wenstrom og
Lundgren. Derimod fortæller bogen direkte at den Rasmus Hansen som lavede
biler i 1902 var en dansker der kom til Cleveland, Ohio som 18-årig.
Besnærende danske virker også sammensætninger som
Jacob Jacobson, Karsten Knudsen, Emil A. Nelson (der forekommer også en
Emil A. Nielson, det er formentlig - den samme), J. (Jens?) Emil Nelson,
Nels H. Nelson - og Nels J. Nelson, Hilmer Peterson, men der er ingen
nationalitet opgivet for nogen af dem.
|
|
Om Viggo V. Torbensen oplyser bogen at han kom til USA
fra Danmark i forrige århundrede og fik en lang gerning i bilindustrien,
særlig med fabrikation af aksler. Hans eget bilmærke blev lanceret i
1902 og det blev til et mindre antal biler fordelt over nogle få år.
Bolden er givet op, hvis nogen ved noget så lad det
endelig gå videre til Deres Ærbødige. Såfremt Emil A. Nelson som
troligt er var dansker er han muligvis den som det mest er værd at forske
i, for da han i 1917 begyndte egen produktion vakte det en vis opsigt i
branchen, fordi han havde en fortid som anerkendt konstruktør hos Hupp,
Olds og Packard. Hans eget mærke var i produktion i fire år.
EMIL
Hvorfor Larsens Cadillac 1936 limousine
var på
grænseplader vides ikke, huset i Dresden var vist nok afhændet.
Cadillac lavede dengang 8-, 12- og 16-cylindrede modeller De var ikke
til at skelne fra hinanden på andet end et lille mærke, men Larsens
har næppe været mindre end 12-cylindret.
|
|