Bilhistorisk Tidsskrift  123/1996     side  20

      
 

ler. Bilfabrikation vovede han sig aldrig mere ud i efter eksperimentet i Chicago, og han kørte vist ugerne selv bil, men holdt af at have store og flotte biler. Da hun blev gammel nok var det ofte datteren Dorothy som var hans chauffør.


„Standard Catalog of American Cars" er en ret ny tilføjelse til Deres Ærbødiges bogsamling, på anbefaling af flere klubkammerater. For sjov løb jeg det løseligt igennem for at se om jeg kunne finde flere danske, og for nemheds skyld koncentrerede jeg mig om gode danske sen-navne, med variationer. Sen blev jo ofte til son på den anden side af Dammen. Og tro mig om ikke jeg fandt amerikanske biler med navne som: Anderson, Carlson, Hansen/Hanson, Iverson, Jacobson, Jensen, Knudsen, Madsen, og foruden som nævnt Moller også Miller og Mueller, Nelson/Nielson/Neilson, Olson, Pedersen (ja virkelig med blødt d), Peterson, Steinhart-Jensen, Thomson (det er dog også et ret almindeligt engelsk navn) og som direktør for fabrikken Thor en mand med det såre dansk (eller norsk) klingende navn

 

Axel Levedahl. Thor var mest kendt for at lave motorcykler men havde i nogle år store bilmodeller på programmet. Som rosinen i pølseenden har vi Torbensen!
   Selvfølgelig kan flere af disse mennesker have været af angel-saxisk oprindeldelse, eller nordmænd eller svenskere, endda tyske, og nogle kan have været anden eller tredje generations dansk-amerikanere. Det er for eksempel næppe troligt at en første generations dansk-amerikaner skulle være døbt John Gary Anderson eller George Washington Hansen, som to af fabrikanterne hed. Og J. L. Carlson har jo nok været svensker, så meget mere som hans partnere hed Wenstrom og Lundgren. Derimod fortæller bogen direkte at den Rasmus Hansen som lavede biler i 1902 var en dansker der kom til Cleveland, Ohio som 18-årig.
   Besnærende danske virker også sammensætninger som Jacob Jacobson, Karsten Knudsen, Emil A. Nelson (der forekommer også en Emil A. Nielson, det er formentlig - den samme), J. (Jens?) Emil Nelson, Nels H. Nelson - og Nels J. Nelson, Hilmer Peterson, men der er ingen nationalitet opgivet for nogen af dem.

 

Om Viggo V. Torbensen oplyser bogen at han kom til USA fra Danmark i forrige århundrede og fik en lang gerning i bilindustrien, særlig med fabrikation af aksler. Hans eget bilmærke blev lanceret i 1902 og det blev til et mindre antal biler fordelt over nogle få år.
   Bolden er givet op, hvis nogen ved noget så lad det endelig gå videre til Deres Ærbødige. Såfremt Emil A. Nelson som troligt er var dansker er han muligvis den som det mest er værd at forske i, for da han i 1917 begyndte egen produktion vakte det en vis opsigt i branchen, fordi han havde en fortid som anerkendt konstruktør hos Hupp, Olds og Packard. Hans eget mærke var i produktion i fire år.
                                                          EMIL

Hvorfor Larsens Cadillac 1936 limousine var på grænseplader vides ikke, huset i Dresden var vist nok afhændet. Cadillac lavede dengang 8-, 12- og 16-cylindrede modeller De var ikke til at skelne fra hinanden på andet end et lille mærke, men Larsens har næppe været mindre end 12-cylindret.