|
Olsens racer
I sidste nummer af Bilhistorisk
Tidsskrift beskæftigede vi os med de specialracere, som blev bygget i de
nordiske lande kort efter Anden Verdenskrig. Noget af et åbent
spørgsmål udgjorde Daniel Olsen og hans Steyr racer. Som heldigt er kan
DVK-medlem Lars Bechs far, Leif Bech (ikke at forveksle med den i sin tid
kendte Indian-mekaniker og speedway-rytter) give alle svarene, for han har
kendt både familien Olsen og raceren godt. Leif Bech skriver:
Undertegnede var i beskedent
omfang med til at bygge den omtalte bil. Jeg lærte Åge Daniel
Olsen at kende i 1947. Dengang drev han sammen med sin far og en
yngre bror, Bent, en lille-bilforretning med køreskole og værksted
på hjørnet af Skt. Hansgade og Toftegade på Skt. Jørgensbjerg i
Roskilde. Vognparken bestod af to Citroën 1930 og 32 som hyrevogne
og skolevognen var en Citroën 1933 svanemodel. 4-personers
cabriolet. Firmaet blev i folkemunde kaldt 1331,
Kamp til
stregen mellem SvHauber i den Alfa-Romeo, han stadig kører, Åge Daniel Olsen i Steyr 8 Special og
Arnold Jensen i Ford.
|
|
det var telefonnummeret, eller
Flyvebådsstationen. For som man sagde, de kørte ikke, de fløj
lavt. Familien var meget motorsportsinteresseret og deltog i mange
orienteringsløb. Det kan nævnes at broderen Bent Olsen og Daniel
Olsens yngste søn Frank D. Olsen begge kørte på Jyllands Ringen i
midten af halvfjerdserne i Ford Escort og Capri.
En dag kom der en lastbil ind på
værkstedet i Toftegade, og den havde en besynderlig motorgang. Det
viste sig at den havde fået udskiftet motoren med en luftkølet
Steyr V8, som var købt hos en sønderjysk autoophugger. Motoren
havde ligget i en tysk militærbil, det kan have været en stabsvogn
fra krigsårene.
|
|
|
Der opstod den tanke at bygge en
racerbil omkring sådan en motor, og man begyndte med en chassisramme med
bagtøj fra Citroën 1932. Fortøjet var fra en Peugeot med uafhængigt
ophæng og gearkassen var med 7 gear, inclusive et mellemgear med speciel
gearvælger til mellemgearet, fabrikat ukendt for mig. Under opbygningen
korresponderede Daniel Olsen med Steyr fabrikken og fik gode råd om
tuning mm.
Lidt historie: Da en af de interesserede
kom ind på værkstedet under arbejdet med raceren og så at der var en
karburator for hver cylinder, i alt 8, spurgte han Åge, hvordan han ville
bære sig ad med at stille dem, og fik som svar: - Hvordan tror du at
ingeniørerne har regnet ud hvordan man kan skyde med maskingevær gennem
propellen på en Spitfire?
Når motoren blev startet på
værkstedet kunne det høres over det meste af Roskilde, som Jens Vinther
Sen., der dengang boede i nærheden, for nylig fortalte mig, så var det
afsted for at se hvad de lavede. Skulle bilen afprøves foregik det altid
om natten med fri udblæsning ad Frederiksborgvejen til Risø og retur.
Når de vendte tilbage var
|
|