Bilhistorisk Tidsskrift  123/1996     side  30

      
 '

manden, et totalt uoverskueligt kryds, med forretninger på alle fire hjørner og smalle fortove. Når han på to hjul drejede kunne man se hele undervognen fra den anden side af gaden, en tur han kørte 5-10 gange daglig. En dag havde politiet fået en anmeldelse om denne kørsel, så de holdt og ventede, men en eller anden må have advaret ham, så da han kom tilbage drejede han stille og roligt, imens han hilste på politiet med store armbevægelser. Jeg tror han orienterede sig ved hjælp af spejlbillederne i butiksruderne, for der skete aldrig noget.
   Vognmanden går smånynnende rundt på værkstedet iført fruens lyseblå-ternede figurjakke knappet til dameside og stor stråhat. Telefonen ringer, han tager den og siger 1331, ja sågerne, begyndt bare at stige ind, så kommer jeg. Der står en trillebør i døren, den springer han over, løber ud til bilen, åbner døren, og mens han hopper ind sætter han i første gear, træder koblingen ud, drejer nøglen rundt, træde på speederen, alt i en bevægelse. Vognen flyver ud af indkørslen så sten og grus smides ind af porten, da den halvt sidelæns når asfalten,

 

hyler og skriger dækkene, vognen krænger over til venstre, ud ad Skt. Hans-gade, mens han lukker døren. Da var han omkring 70 år.
   Eller da han blev spurgt hvad han mente, dengang hastighedsgrænsen blev ophævet og svarede: - Den har jo aldrig generet os.
   Og jeg kunne blive ved, men man kan jo ikke blive ved.

   .....
   Det var Leif Bechs beretning. Så ringede nyt medlem af DVK Børge Pedersen og fortalte, at han havde kendt Daniel Olsen og Steyr raceren i Hillerød-tiden. Det begyndte med at Daniel Olsen havde aftalt med Børge Pedersen og hans tvillingebror at de skulle trække raceren fra Roskilde til Hillerød, men da det kom til stykket havde Olsen ikke tålmodighed til det og riggede midt om natten lys på raceren og kørte den selv til Hillerød. Børge Pedersen husker at den havde mekaniske bremser med vacuum forstærker, og det passer fint med oplysningen om Citroën chassis. Citroën fik allerede i 1929 en glimrende Westinghouse vacuumforstærker på bremserne. Børge Pedersen fortæller også

 

at der var et gevaldigt spring mellem nogle af gearene, og at vognen var så lidt underløbet at når Olsen kørte den rundt på Jansen benzintanken broadsidede han den omkring standerne. Som han erindrer det havde den en speciel knastaksel og 4 karburatorer og både motor og gearkasse skal have stammet fra et af den tyske værnemagts halvbæltekøretøjer.
   I det trykte materiale tales om at Steyrs 3½ liters 1500A V8-motor forekom i en firehjulstrukket stabsvogn benævnt RSO/01 og en anden firehjulstrukket vogn, hvor motoren ydede henholdsvis 70 hk ved 2.500 omdrejninger og 85 ved 3.000 omdrejninger. Fremstillingen foregik 1942-45 både hos Steyr-Daimiler-Puch i Wien og Auto-Union i Chemnitz.
   At der var potentiale i motoren opdagede også Sidney Allard, der lavede en racer med Steyrs V8-motor.
   I efterkrigsårene blev der forhandlet en civil Steyr lastvogn herhjemme, og om den havde den luftkølede V8-motor husker Deres Ærbødige ikke. Importøren var 0. E. Andersen, der fra adressen Kronprinsensgade 14 i København også repræsenterede Puch motorcykler, hvad jo ikke kan undre