' |
manden, et totalt uoverskueligt kryds,
med forretninger på alle fire hjørner og smalle fortove. Når han på to
hjul drejede kunne man se hele undervognen fra den anden side af gaden, en
tur han kørte 5-10 gange daglig. En dag havde politiet fået en anmeldelse
om denne kørsel, så de holdt og ventede, men en eller anden må have
advaret ham, så da han kom tilbage drejede han stille og roligt, imens
han hilste på politiet med store armbevægelser. Jeg tror han orienterede
sig ved hjælp af spejlbillederne i butiksruderne, for der skete aldrig
noget.
Vognmanden går smånynnende rundt på værkstedet iført
fruens lyseblå-ternede figurjakke knappet til dameside og stor stråhat.
Telefonen ringer, han tager den og siger 1331, ja sågerne, begyndt bare
at stige ind, så kommer jeg. Der står en trillebør i døren, den
springer han over, løber ud til bilen, åbner døren, og mens han hopper
ind sætter han i første gear, træder koblingen ud, drejer nøglen
rundt, træde på speederen, alt i en bevægelse. Vognen flyver ud af
indkørslen så sten og grus smides ind af porten, da den halvt sidelæns
når asfalten, |
|
hyler og skriger dækkene, vognen
krænger over til venstre, ud ad Skt. Hans-gade, mens han lukker døren.
Da var han omkring 70 år.
Eller da han blev spurgt hvad han
mente, dengang hastighedsgrænsen blev ophævet og svarede: - Den har jo
aldrig generet os.
Og jeg kunne blive ved, men man kan jo
ikke blive ved.
.....
Det var Leif Bechs beretning. Så ringede nyt medlem af DVK
Børge Pedersen og fortalte, at han havde kendt Daniel Olsen og Steyr
raceren i Hillerød-tiden. Det begyndte med at Daniel Olsen havde aftalt
med Børge Pedersen og hans tvillingebror at de skulle trække raceren fra
Roskilde til Hillerød, men da det kom til stykket havde Olsen ikke
tålmodighed til det og riggede midt om natten lys på raceren og kørte
den selv til Hillerød. Børge Pedersen husker at den havde mekaniske
bremser med vacuum forstærker, og det passer fint med oplysningen om
Citroën chassis. Citroën fik allerede i 1929 en glimrende Westinghouse
vacuumforstærker på bremserne. Børge Pedersen fortæller også |
|
at der var et gevaldigt spring mellem
nogle af gearene, og at vognen var så lidt underløbet at når Olsen
kørte den rundt på Jansen benzintanken broadsidede han den omkring
standerne. Som han erindrer det havde den en speciel knastaksel og 4
karburatorer og både motor og gearkasse skal have stammet fra et af den
tyske værnemagts halvbæltekøretøjer.
I det trykte materiale tales om at
Steyrs 3½ liters 1500A V8-motor forekom i en firehjulstrukket stabsvogn
benævnt RSO/01 og en anden firehjulstrukket vogn, hvor motoren ydede
henholdsvis 70 hk ved 2.500 omdrejninger og 85 ved 3.000 omdrejninger.
Fremstillingen foregik 1942-45 både hos Steyr-Daimiler-Puch i Wien og
Auto-Union i Chemnitz.
At der var potentiale i motoren
opdagede også Sidney Allard, der lavede en racer med Steyrs V8-motor.
I efterkrigsårene blev der forhandlet
en civil Steyr lastvogn herhjemme, og om den havde den luftkølede
V8-motor husker Deres Ærbødige ikke. Importøren var 0. E. Andersen, der
fra adressen Kronprinsensgade 14 i København også repræsenterede Puch
motorcykler, hvad jo ikke kan undre |
|