Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  3

      
 

utrolige, men glemte Dansk A/S Scania-Vabis, herunder de sensationelle V8 motorer, endda med et fremragende ' billedstof (BhT 28/ 1971). Henrik Houmøllers om „Nimbus 1919-1928", P.E. Hansens om ,Gideon", „Dansk System Longframe" og flere emner, Anders Ditlev Clausagers „Fejlslagne Forsøg", Christian Juels om BurWain Autodiesel, Peter Juel Jeppesens „Les Traction Avant Citroën 50 År", Frederik Madsens om „Zone-
Redningskorpset", Poul Jørns' om „Dansk Griffon" og „Dania Motorcyklen", Bent Mackeprangs „En Fremtidsvision" (Om Wahnøes Berliet/Ford) og „Mine biler" og Uffe Mortensens om ,Odsherred Karosserifabrik". Andre kunne have været nævnt. Eksempler på at en artikel udmærket kan være resultat af et teamwork var Th. Ry Andersens og Deres Ærbødiges om ,Wanderer Motorcykler", Dennis Hebsgårds og Deres Ærbødiges om hans Bugatti type 13, „Auburn og Cord" af P. Bering, Tom Bang Pedersen og Deres Ærbødige, Ejvind Ellegårds og P.E. Hansens om „Højer",

Ellegårds og Jens Christian Thomsens ,Nash i Danmark" - og „Amilcar" af Mogens Bessermann og Deres Ærbødige. Claus Espeholt leverede materialet til artiklen om nummerplader gennem tiderne. Det var en stor fordel at nu afdøde Th. Ry Andersen stillede de fotografier, han indsamlede i klubbens navn, til rådighed (og til sidst helt overlod DVK). Deres Ærbødige lagde forholdsvis hurtigt den redaktionelle linje at stoffet skulle være originalt og rent dansk, eller sagt på en anden måde, DVK skulle ikke spilde penge og sider i bladet på som visse andre klubblade at afskrive og trykke hvad medlemmerne kunne læse andetsteds i bøger eller blade. Den linje blev mere og mere rendyrket og vil blive fastholdt i den del af Veteran Tidende, jeg for fremtiden skal redigere. Det samme vil anvendelsen af så meget fotografisk billedstof som muligt. Indsamlingen over de mange år af tusinder af billeder har også været en spændende del af arbejdet.
   Flere gange i årenes løb har jeg/

man forsøgt at finde min efterfølger som redaktør af Bilhistorisk Tidsskrift, kandidaterne har været utroligt få, og ingen viste sig at have den fornødne vedholdenhed. Derfor er Deres Ærbødige vist nok nu indehaver af noget nær verdensrekord i redaktørtid på et veteranbilblad. Prins Henrik kalder det „Skæbnen forpligter", i min mere borgerlige sprogbrug hedder det „Bordet fanger". Jeg skynder mig at tilføje at det er ikke nogen kvalitet i sig selv
   I de mange år har først Kjeld Schouboe været min korrekturlæser og moralske krykke, siden Peter Bering, sidstnævnte også som leverandør af artikler (fx om Alvin, BMW 328, Alfa Romeo, Riley) og af utallige fotografier. Peter er som bilfotograf discipel af min anden store hjælper som billedleverandør, Peer Lauritzen, hvis stil åbenbaredes i sin tid i Berlingske Tidende, da avisen bragte hans serie af billeder efter Absalon løbet i 1964.
   Vemodigt er det at tage afsked -i det mindste indtil videre - med det trykkeri, hvor Bilhistorisk