|
Tidsskrift er blevet til i samtlige 32 år,
og hvor jeg nu sled på tredje (!) generation af trykkerfamilien Eilertsen.
Selv om jeg en gang imellem løb sur i det, har det
været utrolig skægt og tilfredsstillende at lave Bilhistorisk Tidsskrift
i denne menneskealder, og selv skrive nogle artikler, som næppe ellers
ville være skrevet. Emner som „Bilpioneren Peter Sørensen",
serien „Danske Veteranbiler", „FIAT i Danmark", ,M.G.
Album" (med hjælp af Eggers-Krag) og andre danske mærkehistorier -
Lancia, Buick (selvfølgelig med hjælp af bl.a. Erik Bjerning og Peter
Hass), for at nævne nogle, serien om danske Rolls-Royce Stiver
Ghoster, „Hammel-Vognen 100 År?", „Carl Nielsen som
Bilist", „Grønlands første Bil", artikler om Carl Amelung,
Kaj Hansen og Morian Hansen, „Mathiesens Biler", ,Nordisk
Specialvogns Klassen" var emner. Jeg lider ikke af falsk beskedenhed!
I dette nummer er det så ,Politiets Biler". Og
jeg har masser af planer og projekter: I overskuelig fremtid
|
|
kommer omsider „Bugatti i Danmark", og
blandt de store emner, vi har under forberedelse, er „Dansk
Karosseri-Fabrik", „Randers Karrosseri Fabrik", „Morris i
Danmark", ,Hudson i Danmark", kombineret med Carl M. Friis' og fru
Mimses beretning om „Rom-København løbet", ,Isotta-Fraschini i
Danmark" (der var andre end Glads), „Reklamekarrosserier"; vi
brygger på historier om danske eksemplarer af de særprægede engelske
Jensen lastbiler, om et importørfirma som K.W. Christensen og
fabrikanter/importører som H. C. Christiansen, sidstnævnte muligvis
kombineret med emnet Renault. Jeg håber fx også på sagkyndig bistand til
en artikel om alle danske Midget-racere. Ved lejlighed kommer der et
gedigent supplement (og korrektiv) til den bog om militærets
motorkøretøjer, der udkom for en del år siden. Og en større historie om
kongehusets motorisering.
Endelig bør nævnes at Niels Brems er ved at være
færdig med en helt nyforsket artikel om sin families bilproduktion
|
|
omkring århundredeskiftet, herunder ikke før sete illustrationer
og konstruktionstegninger.
Alle DVK-medlemmer opfordres til at bidrage til de
nævnte emner, men der må desuden være mange som kan skrive noget
selvstændigt - om det foretrukne bil- eller motorcykelmærke, om lokale
emner eller andet. Og det er tindrende ligegyldigt om man er ferm til at
skrive, alt går alligevel rutinemæssigt gennem min kødhakkemaskine. Har
du supplerende bemærkninger eller rettelser til tidligere artikler er det
altid velkomment. Kig også en ekstra gang i familiealbummet eller
firmaarkivet: Er der noget som egner sig til DVK's fotoarkiv? Det behøver
såmænd ikke at være så voldsomt gammelt, det skal det nok blive
efterhånden. Vi modtager gerne alt som ville have det bedre hos os, eller
affotograferer hurtigt og skånsomt.
Ole Emil Riisager
|
|