Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  4

      
 

Tidsskrift er blevet til i samtlige 32 år, og hvor jeg nu sled på tredje (!) generation af trykkerfamilien Eilertsen.
   Selv om jeg en gang imellem løb sur i det, har det været utrolig skægt og tilfredsstillende at lave Bilhistorisk Tidsskrift i denne menneskealder, og selv skrive nogle artikler, som næppe ellers ville være skrevet. Emner som „Bilpioneren Peter Sørensen", serien „Danske Veteranbiler", „FIAT i Danmark", ,M.G. Album" (med hjælp af Eggers-Krag) og andre danske mærkehistorier - Lancia, Buick (selvfølgelig med hjælp af bl.a. Erik Bjerning og Peter Hass), for at nævne nogle, serien om danske Rolls-Royce Stiver Ghoster, „Hammel-Vognen 100 År?", „Carl Nielsen som Bilist", „Grønlands første Bil", artikler om Carl Amelung, Kaj Hansen og Morian Hansen, „Mathiesens Biler", ,Nordisk Specialvogns Klassen" var emner. Jeg lider ikke af falsk beskedenhed!
   I dette nummer er det så ,Politiets Biler". Og jeg har masser af planer og projekter: I overskuelig fremtid

kommer omsider „Bugatti i Danmark", og blandt de store emner, vi har under forberedelse, er „Dansk Karosseri-Fabrik", „Randers Karrosseri Fabrik", „Morris i Danmark", ,Hudson i Danmark", kombineret med Carl M. Friis' og fru Mimses beretning om „Rom-København løbet", ,Isotta-Fraschini i Danmark" (der var andre end Glads), „Reklamekarrosserier"; vi brygger på historier om danske eksemplarer af de særprægede engelske Jensen lastbiler, om et importørfirma som K.W. Christensen og fabrikanter/importører som H. C. Christiansen, sidstnævnte muligvis kombineret med emnet Renault. Jeg håber fx også på sagkyndig bistand til en artikel om alle danske Midget-racere. Ved lejlighed kommer der et gedigent supplement (og korrektiv) til den bog om militærets motorkøretøjer, der udkom for en del år siden. Og en større historie om kongehusets motorisering.
   Endelig bør nævnes at Niels Brems er ved at være færdig med en helt nyforsket artikel om sin families bilproduktion

omkring århundredeskiftet, herunder ikke før sete illustrationer og konstruktionstegninger.
   Alle DVK-medlemmer opfordres til at bidrage til de nævnte emner, men der må desuden være mange som kan skrive noget selvstændigt - om det foretrukne bil- eller motorcykelmærke, om lokale emner eller andet. Og det er tindrende ligegyldigt om man er ferm til at skrive, alt går alligevel rutinemæssigt gennem min kødhakkemaskine. Har du supplerende bemærkninger eller rettelser til tidligere artikler er det altid velkomment. Kig også en ekstra gang i familiealbummet eller firmaarkivet: Er der noget som egner sig til DVK's fotoarkiv? Det behøver såmænd ikke at være så voldsomt gammelt, det skal det nok blive efterhånden. Vi modtager gerne alt som ville have det bedre hos os, eller affotograferer hurtigt og skånsomt.
                                     Ole Emil Riisager