|
Politiets biler
I gamle dage var politiet for
størstedelen kommunalt. Derfor var politiets motorisering
tilsvarende et kommunalt anliggende. Og hvor længe siden er så „i
gamle dage"? Ja i den sammenhæng er det før 1. april 1938, da
enhedspolitiet blev indført. Det vil sige at alt politi blev
statsansat.
Men nu har vi straks forenklet sagen for meget.
Allerede tilbage i forrige århundrede var opdagelsespolitiet blevet
skilt ud, i hvert fald i hovedstaden, og i 1919 oprettedes
statspolitiet jævnsides med Københavns og købstædernes kommunale
politi. Det eksisterede som begreb til 1938, da det indgik i
rigspolitiet. Statspolitiet assisterede som kriminalpoliti det
kommunale ordenspoliti. I 1926 oprettedes under statspolitiet den
færdselsafdeling som siden blev til Rigspolitichefens
færdselsafdeling (se BhT 78/ 1984 og især 50 års
jubilæumsnummeret af Tidsskrift for Dansk Politi, juni 1976).
København og Århus fik særlige færdselsafdelinger, i København
var |
|
det i 1934 i Århus formentlig
omtrent samtidig.
I denne artikel vil vi for en
stor del holde os til det kommunale politi, og efter de
forhåndenværende søms princip bliver det mest, men ikke
udelukkende, om Københavns politis motorisering. Det skyldes at en
enkelt ansat i politiet, J. H. Hjortstrøm, på enestående vis har
fotodokumenteret hele udviklingen fra han blev ansat som
politibetjent 1. september 1917 på Fælledvejs Politistation på
Nørrebro i København, netop den hvor nu Politimuseet har til huse.
Vi vil ligesom Hjortstrøm
hovedsagelig beskæftige os med bilerne, historien om politiets
motorcykler er særdeles detailleret beskrevet i Politi-historisk
Selskabs årsskrifter 1990 og 1991 af Erik Kristoffersen. Og vi vil
lade Hjortstrøms fotografier være inspirationen og lade teksterne
grunde sig på hans egne notater, dog med citater fra enkelte andre
kilder.
I vores allesammens bilbibel ,Au- |
|
|
tomobilets Historie og dets Mænd"
(3 bd., 1938) findes et kapitel om „Automobilet i Politiets
Tjeneste", af den da nybagte færdselschef N.C. Back. Glimrende
illustreret, men i teksten er der ikke mange linjer om selve emnet. I
følge Back fik politiet sit første motorkøretøj, en motorcykel, i
1919, og i 1938, da bogen udkom, rådede Københavns politi over i alt 62
motorkøretøjer - og endda har man ikke nok, skrev Back.
Motorcyklen i 1919 er rigtig nok, det
var en Indian, men det var ikke politiets første motorkøretøj. Erik
Kristoffersen fortæller, ganske vist som mundtlig overlevering på anden
hånd, men troværdigt nok, om en betjent Søren Nielsen Fuhr, der blev
ansat i Viborg i 1911 og straks fik udleveret en Elleham motorcykel til
tjenestebrug.
Men vi kan da også selv gennemhulle
årstallet 1919 med billeder af Frederiksberg politis to første
transportvogne, Ford T, anskaffet i 1918. Og først og fremmest daterer
Hjortstrøm Københavns politis anskaffelse af den første udrykningsbil
til nytårsaftensdag 1918, og det foregående halve år havde politiet
haft et lejet køretøj. Det |
|