Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  5

      
  Politiets biler

I gamle dage var politiet for størstedelen kommunalt. Derfor var politiets motorisering tilsvarende et kommunalt anliggende. Og hvor længe siden er så „i gamle dage"? Ja i den sammenhæng er det før 1. april 1938, da enhedspolitiet blev indført. Det vil sige at alt politi blev statsansat.
   Men nu har vi straks forenklet sagen for meget. Allerede tilbage i forrige århundrede var opdagelsespolitiet blevet skilt ud, i hvert fald i hovedstaden, og i 1919 oprettedes statspolitiet jævnsides med Københavns og købstædernes kommunale politi. Det eksisterede som begreb til 1938, da det indgik i rigspolitiet. Statspolitiet assisterede som kriminalpoliti det kommunale ordenspoliti. I 1926 oprettedes under statspolitiet den færdselsafdeling som siden blev til Rigspolitichefens færdselsafdeling (se BhT 78/ 1984 og især 50 års jubilæumsnummeret af Tidsskrift for Dansk Politi, juni 1976). København og Århus fik særlige færdselsafdelinger, i København var

 

det i 1934 i Århus formentlig omtrent samtidig.
   I denne artikel vil vi for en stor del holde os til det kommunale politi, og efter de forhåndenværende søms princip bliver det mest, men ikke udelukkende, om Københavns politis motorisering. Det skyldes at en enkelt ansat i politiet, J. H. Hjortstrøm, på enestående vis har fotodokumenteret hele udviklingen fra han blev ansat som politibetjent 1. september 1917 på Fælledvejs Politistation på Nørrebro i København, netop den hvor nu Politimuseet har til huse.
   Vi vil ligesom Hjortstrøm hovedsagelig beskæftige os med bilerne, historien om politiets motorcykler er særdeles detailleret beskrevet i Politi-historisk Selskabs årsskrifter 1990 og 1991 af Erik Kristoffersen. Og vi vil lade Hjortstrøms fotografier være inspirationen og lade teksterne grunde sig på hans egne notater, dog med citater fra enkelte andre kilder.
   I vores allesammens bilbibel ,Au-

 

tomobilets Historie og dets Mænd" (3 bd., 1938) findes et kapitel om „Automobilet i Politiets Tjeneste", af den da nybagte færdselschef N.C. Back. Glimrende illustreret, men i teksten er der ikke mange linjer om selve emnet. I følge Back fik politiet sit første motorkøretøj, en motorcykel, i 1919, og i 1938, da bogen udkom, rådede Københavns politi over i alt 62 motorkøretøjer - og endda har man ikke nok, skrev Back.
   Motorcyklen i 1919 er rigtig nok, det var en Indian, men det var ikke politiets første motorkøretøj. Erik Kristoffersen fortæller, ganske vist som mundtlig overlevering på anden hånd, men troværdigt nok, om en betjent Søren Nielsen Fuhr, der blev ansat i Viborg i 1911 og straks fik udleveret en Elleham motorcykel til tjenestebrug.
   Men vi kan da også selv gennemhulle årstallet 1919 med billeder af Frederiksberg politis to første transportvogne, Ford T, anskaffet i 1918. Og først og fremmest daterer Hjortstrøm Københavns politis anskaffelse af den første udrykningsbil til nytårsaftensdag 1918, og det foregående halve år havde politiet haft et lejet køretøj. Det