Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  6

      
 

 

Som sagt et det J.H. Hjortstrøm vi kan takke for hovedparten af fotografierne og oplysningerne. Han blev ansat på Fælledvejs politistation 1/9 1917. I efteråret 1918 kom han til at

 

køre den lejede Hupmobile og fik snart efter overopsynet med Københavns politis motorkøretøjer og var desuden politiets kørelærer. Hjortstrøm blev i slutningen af 1920'erne politiets motorsagkyndige med den særlige opgave at rykke ud til færdselsulykker for at undersøge de forulykkede motorkøretøjer. Han steg i rang indtil han i 1941 blev politiassistent, og gik på pension i 1954.

er mærkeligt nok at Back efter kun to årtier skyder så skævt.
   Før politiet fik egne biler var fremgangsmåden at når der var brug for biltransport, fx til at køre en arrestant til politistationen, prajede man den nærmeste droske, det være sig hestetrukket eller motoriseret. Opdagelsesbetjentene ankom også i heste- eller bildrosker til deres opgaver, hvis afstanden gjorde det fornødent. Politiet rådede dog også over hestetrukne salatfade, formentlig især til transport af fanger til straffeanstalterne. Men man kan jo undre sig over at politiets motorisering i det hele taget begyndte så forholdsvis sent, blandt andet sammenlignet med brandvæsenets.

 

I „Motor" kunne man i 1915 læse et indlæg af signaturen K.M.: `I Motor Nr. 463 fremdrog en Indsender det mærkværdige i, at Brødfabrikkerne stadig bibeholder Hestedriften i Stedet for at benytte Automobiler.
   `Det har imidlertid undret mig mere, at Politiet ikke anskaffer sig Automobiler til hurtigt at skaffe sine Folk ud på Steder, hvor der er Brug for dem.
   `Det falder særlig i Øjnene, hvor langsomt Politiet reagerer ved Ildebrande. Tiden, der medgaar fra Brandvæsenet bliver alarmeret, til det møder ved Brandstedet, er yderst ringe, og vil sikkert blive endnu kortere ved Indførselen (sic) af Motorsprøjter, i hvilken Retning Udviklingen jo gaar. Men fra det Øjeblik Sprøjterne møder og begynder deres Virksomhed, indtil Politiet ankommer, medgaar der alt for lang Tid. Det er jo saadan, at saa snart Sprøjterne ankommer, trænger Tilskuerne sig i tætte Skarer om Brandfolkene og er til stor Gene for dem i deres Arbejde, og da det tilmed er på dette Tidspunkt, der skal arbejdes særlig hurtigt for at komme i Lag med Ilden, inden den har faaet for stor Udbredelse, er det følgelig ogsaa den Tid,