|
Politiafspærringen vil gøre bedst
Nytte. Men hvordan skal det være anderledes under de nuværende For-
(Fortsættes side 42)
Det sidste halve år før Københavns politi fik sit
første udrykningskøretøj nytårsaftensdag 1918 havde man lejet en
syvpersoners, åben Hupmobile, med tilhørende civile chauffører. Vognen
er fotograferet i forbindelse med spektaklerne på Grønttorvet
undergeneralstrejken i november 1918. På trinbrættet står den populære
politiassistent Einer Mellerup, senere forfatter af flere bøger om
storbyens sære eksistenser Der var i henhold til dagsbefaling nr. 87 af
1/61918 og med virkning to dage senere oprettet en automobilvagt på
Københavns Domhus. Under strejken i november nægtede de civile
chauffører at køre, og fra da var Hjortstrøm en af den lejede Hupmobiles tre faste chauffører (hvoraf den ene faktisk var en civil som
samme dag blev gjort til politibetjent). Der findes ganske mange
fotografier af denne vogn, og Hjortstrøm har omhyggeligt optegnet navnene
på de skiftende besætninger, og på en liste for sig både navnene på
de civile
|
|
chauffører og de cirka 40
politifolk, der sædvanligvis bemandede vognen. Hjortstrøm nedskrev
disse ting, såvel som det øvrige, som pensionist i 1967-69 og
bemærkede selv at der derfor kunne være fejl. |
|
Hupmobile var dengang let at
genkende med den meget lave motorhjelm, meget høje kølerstuds og
det tydelige H som kølermærke og i navkapslerne.
Københavnerviddet døbte vognen „Syndikalisternes Skræk". |
|
|