Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  7

      
 

Politiafspærringen vil gøre bedst Nytte. Men hvordan skal det være anderledes under de nuværende For-
(Fortsættes side 42)


Det sidste halve år før Københavns politi fik sit første udrykningskøretøj nytårsaftensdag 1918 havde man lejet en syvpersoners, åben Hupmobile, med tilhørende civile chauffører. Vognen er fotograferet i forbindelse med spektaklerne på Grønttorvet undergeneralstrejken i november 1918. På trinbrættet står den populære politiassistent Einer Mellerup, senere forfatter af flere bøger om storbyens sære eksistenser Der var i henhold til dagsbefaling nr. 87 af 1/61918 og med virkning to dage senere oprettet en automobilvagt på Københavns Domhus. Under strejken i november nægtede de civile chauffører at køre, og fra da var Hjortstrøm en af den lejede Hupmobiles tre faste chauffører (hvoraf den ene faktisk var en civil som samme dag blev gjort til politibetjent). Der findes ganske mange fotografier af denne vogn, og Hjortstrøm har omhyggeligt optegnet navnene på de skiftende besætninger, og på en liste for sig både navnene på de civile

 

chauffører og de cirka 40 politifolk, der sædvanligvis bemandede vognen. Hjortstrøm nedskrev disse ting, såvel som det øvrige, som pensionist i 1967-69 og bemærkede selv at der derfor kunne være fejl.

 

Hupmobile var dengang let at genkende med den meget lave motorhjelm, meget høje kølerstuds og det tydelige H som kølermærke og i navkapslerne. Københavnerviddet døbte vognen „Syndikalisternes Skræk".