|
F. Bülow & Co. var i en årrække
Ford-forhandler mm., inden firmaet gik over til GM. Det var Bülow der i
1918 lod politiet på Frederiksberg komme det københavnske i forkøbet
med to Ford T vogne, A 1 og A 2, som dermed lumskeligen overtog de fine
numre fra generalkonsul Valdemar Glückstadt og hofbogtrykker Fr. Bagge
(se BhT 101/1990 side 24 og BhT 115/1993 side 2 ff).
I ugebladet Hver 8 Dag kunne man
22. november 1918 under et stort billede af Frederiksbergs politibil A 2
læse: Aldrig har Forbrydelsernes Antal været saa stort som under denne
Krigsperiode, hvor alle lyssky Væsener synes at hjemsøge de smaa,
neutrale Lande. Ustandselig suser Politiets Transportbiler afsted med sine
(sic) farlige Passagerer. Vort billede viser det frederiksbergske
Salatfad, ud af hvilket netop Opdageren stiger, mens fire „Pansere"
staar parat til at modtage ,,Fangsten"'.
Fængselsvæsenets første celle-vogn til fangetransport var en Anglo-Dane
fra Frederiksens fabrik på Roskildevej. |
|
Hjortstrøm fotograferede K
1662 to gange med flere års mellemrum, og vi tager billede nummer
to med fordi det er det bedste, og for at vise at den nu, et stykke
op i 1920'rne, har fået ændret baghjulene til tvillingmontering.
Derimod havde den hele tiden haft luftringe, hvad ikke var gængs
på en vogn af denne type. |
|
Anglo-Dane var jo en af de tre
fabrikker som indgik i Triangel, men havde da i mange år haft en
betydelig fabrikation af cykler, motorcykler, enkelte personbiler og
mange lastbiler Det må have været udmærkede og driftssikre
køretøjer. Læs om dem i DVK's årsberetning nr. 4 og i Ry
Andersens bog ,,Danske Biler 1900-20". |
|
|