Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  11

      
 

 K 300, en Thrige, taget i brug 31. december 1918, må have været Københavns Politi først udrykningsvogn. Hjortstrøm skriver ganske vist i sine notater at K301, en Triangel, var Danmarks første specialbyggede bil til politiudrykning. Men siden Triangel kommer efter Thrige (sammenslutningen af Anglo-Dane, Jan og Thrige til Triangel var sket fire måneder tidligere), siden nytårsaftensdag 1918 kommer før 7/4 1920 og siden K 300 bør komme før K 301 hælder vi til den anskuelse at Thrige'n var den oprindelige ,,Badekarret". Forvirringen øges af at den nogen tid efter leveringen fik skiftet sin oprindelige, malede Thrige-køler ud med en blank Triangel-køler. Dermed var de to vogne næsten ikke til at skelne fra hinanden. Og dog. Karrosseriets overlinje og torpedoen var ikke helt ens og K 300 var forsynet med træhjul og tvillingemontering bagtil, hvorimod K 301 havde stålhjul af Sankey-typen og enkeltmontering hele vejen rundt, ligesom de lukkede Triangel transportvogne. K300 udgik af brug 29/2 1933.

 

 K301 blev som sagt leveret 7/4 1920, den udgik 6/5 1932. 2½ tons lastbilchassis, nyttelast 2.100 kg, beregnet til transport af 14 personer, fører medregnet. En 13/35 hk Daimler ventilløs motor på 40 hk var i stand til at fremføre vognen med den imponerende hastighed af 85 km/t, men der var kun tohjulsbremser Oplysningerne

 

om  motoren og tophastigheden er usikre, det normale for Thrige/Triangel lastbilchassiser af denne størrelse var vist nok at de havde en engelsk WhitePope motor og næppe kunne slæbe sig afsted med mere end 20 km/t, men formentlig har man af hensyn til vognens anvendelse brugt Daimler motoren.