|
K 300, en Thrige, taget i brug 31.
december 1918, må have været Københavns Politi først
udrykningsvogn. Hjortstrøm skriver ganske vist i sine notater at K301, en
Triangel, var Danmarks første specialbyggede bil til politiudrykning. Men
siden Triangel kommer efter Thrige (sammenslutningen af Anglo-Dane, Jan og
Thrige til Triangel var sket fire måneder tidligere), siden
nytårsaftensdag 1918 kommer før 7/4 1920 og siden K 300 bør komme før K
301 hælder vi til den anskuelse at Thrige'n var den oprindelige
,,Badekarret". Forvirringen øges af at den nogen tid
efter leveringen fik skiftet sin oprindelige, malede Thrige-køler ud med
en blank Triangel-køler. Dermed var de to vogne næsten ikke til at skelne
fra hinanden. Og dog. Karrosseriets overlinje og torpedoen var ikke helt
ens og K 300 var forsynet med træhjul og tvillingemontering bagtil,
hvorimod K 301 havde stålhjul af Sankey-typen og enkeltmontering hele
vejen rundt, ligesom de lukkede Triangel transportvogne. K300 udgik af
brug 29/2 1933. |
|
K301 blev som sagt leveret
7/4 1920, den udgik 6/5 1932. 2½ tons lastbilchassis,
nyttelast 2.100 kg, beregnet til transport af 14 personer, fører
medregnet. En 13/35 hk Daimler ventilløs motor på 40 hk var i stand
til at fremføre vognen med den imponerende hastighed af 85 km/t,
men der var kun tohjulsbremser Oplysningerne |
|
om motoren og tophastigheden er
usikre, det normale for Thrige/Triangel lastbilchassiser af denne
størrelse var vist nok at de havde en engelsk WhitePope motor og
næppe kunne slæbe sig afsted med mere end 20 km/t, men formentlig
har man af hensyn til vognens anvendelse brugt Daimler motoren. |
|
|