|
DANSK VETERANBIL KLUB |
MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE marts 1957 side 2 |
||
|
Efter foredraget serverede fru Øster kaffe, og
senere prøvede man vog- nene på vejen. Det var interessant at prøve forskellen i køreegenska- ber på løjtnant Bæhrs åbne 1923 model og ingeniør Jensens 1927 model. Der blev senere berammet udflugt med vognene søndag d. 5.maj, hvorom der vil tilgå medlemmerne nærmere meddelelse. Medlemsmødet i februar afholdtes onsdag d. 13. i Palækonditiriets lo- kale. Omkring en snes medlemmer, en del fra provinsen, var mødt op. Ingeniør Folmer Andersen fortalte om Benzin, Oktantal, Kompressions- forhold med henblik på gamle biler. Bibliotekar Andersen, Danmarks tekniske Bibliotek, havde efterkommet en invitation til mødet og tilkendegav klart nok interesser overensstem- mende med vore, nemlig bevarelsen af den ældre motortekniske littera- tur. Man får indtrykket af at der foregår en livlig udveksling af nyt- tige oplysninger ved disse møder og at selv værdifulde reservedele, som har ligget hen i mange år, finder nye ejere, og kommer til nu og nyttig anvendelse. ANTIQUE CAR INFORMATION: General Motors Service Department i Detroit modtager mange forespørgsler om gamle biler og henviser i denne for- bindelse til: Antique Automobile Club of America c/o Tradesmen's National Bank & Trust Co. 1528 Walnut Street, Philadelphia Pa. som igen henviser til: Mr. Sam Adelman 635, South Columbus Ave. Mount Vernon N.Y. fra hvem man ofte kan få ellers udgåede reservedele. RESERVEDELE FRA ENGLAND: Motor Vehicle Dismantlers Association Secretary: J.F. Richardson, Clough Road, Hull. udgiver en liste over deres medlemmer. Den kan fås for 1/6d og giver muligheder for at kontakte de fleste ophuggere i England. AUTOMOBILVISEN: Vi har tidligere efterlyst tekst og melodi, hvilket har affødt megen nynnen og trallen i telefonen, der fuldstændig har klar- lagt mysteriet om visens oprindelse. Pladsen her tillader ikke gengi- velse, men teksten og noderne kan lånes ved henvendelse til radaktio- nen. Jyllandsafdelingen har sendt os følgende: HVORLEDES MAN OGSÅ KAN RESTAURERE EN VETERANBIL: At restaurere en ve- teranbil er en sag, som udmærket godt kan tage 3-4 år. Det kan også gøres hurtigere, jeg har læst om en amerikaner som adskilte sin vogn i så mange dele, som nu en vogn kan adskilles og samlede den igen på 36 timer. Det allerførste man må finde ud af er vognens fabrikat, hvilken og hvilken årgang. Er man så heldig, at fabrikken eksisterer endnu, er denne et naturligt sted at begynde undersøgelserne. Måling af boring og slaglængde er ofte en nødvendighed for at bestemme typen, her kan man ikke altid stole på vognens papirer. Rent skattemæssigt kunne så- danne små "fejltagelser", hvad typen angår, godt betale sig, dengang betalte man skat efter motorstørrelsen. D.V.K.s bibliotek hjælper gerne med at bestemme vogne, og i ganske sær- lige tilfælde, hvor en vogn ikke har været omtalt i de danske motortids- skrifter eller forekommer i de bøger, klubben råder over, kan et års medlemsskab i en Veteranbil Klub i vognens hjemland godt betale sig. Ved at fremsende fotografier samt vognens data finder klubbens research Afd. frem til de tidsskrifter, hvori den pågældende model er omtalt. Fotokopier fra sådanne tidsskrifter og bøger kan erholdes mod betaling. |