DANSK VETERANBIL KLUB

 MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE september 1957   side 2

 
 

 

 
modtaget eksemplarer af deres publikationer, disse vil blive sat i
cirkulation sammen med de andre tidsskrifter, som er i omløb, fra 
læge Mackeprang, Bjæverskov. Formanden har fremsat tanken om en fæl
les nordisk publikation, hvilket dog ikke fik fuld tilslutning fra 
Norge og Sverige.
ALLGEMEINER SCHNAUFERL-CLUB Frankfurt/M havde sendt os indbydelse til
deltagelse i Veteran Car Rallys Hamburg - Travemunde, hvor dog ingen 
fra vor klub deltog.
THE CRANKHANDLE-CLUB i sydafrika har meddelt os, at de har 56 medlem-
mer og
45 vogne. Klubben afholder i oktober i år et Veteran and Vin-
tage Car Rally, hvortil indbydelse er blevet modtaget, nærmere enkelt-
heder om deltagelse kan fås ved henvendelse til redaktionen.
Sir Thomas Salt fra den engelske Veteran Car Club har besøgt os på 
vej fra rallyet i Norge til rallyet i Tyskland med sin 1914 Renault. 
Mr. Tollett fra Gibraltar har anmodet om at måtte blive optaget som
medlem af vor klub, hvilket vi selvfølgelig med glæde ser. Mr. Arthur 
J. Anderson, tidligere formand for THE VETERAN CAR CLUB OF AMERIKA,
deltog i det norske rally og besøgte ved denne lejlighed D.V.K. Han
fortalte, at han havde en Cadillac samling bestående af følgende:
1905
2pers. åben, 19o9 4 pers. åben (deltog i det norske rally), 1919 5
pers. Sedan, 1926-
5 pers. Phaeton, 1931 2 pers. Coupe, 194o 16 cyl.
5
pers. Sedan. Mr. Anderson tilbød sin hjælp med hensyn til fremskaf-
felse af reservedele til ældre amerikanske biler. Bent Mackeprang har
hans adresse og vil gerne være mellemmand.
To engelske veteraner har besøgt Danmark en 1913Rolls Royce og en 
1911 Daimler, begge beundringsværdig stand.
PIONIER - AUTOMOBIELEN CLUB i Holland afholder den 13. oktober det an-
det P.A.C. Traditions - Fartt 1957 med start i Utrecht og afslutning 
i Nordseebad Zandvoort.
VOGNMÆRKET
som vist i årsberetningen kan nu leveres, men der er kun 
sat 5o i arbejde, så oplaget vil sikkert hurtigt slippe op. Send der-
for hurtigt ordrerne ind med Giro kr.15,-/stk. Det kan ikke indskær-
pes tilstrækkeligt indtrængende, at medlemmer som på deres vogne bæ-
rer det nye mærke, og derved repræsenterer klubben og dens ideer, er
 forpligtede til at lade deres vogne fremtræde respektabelt såvel i 
ydre som i forsvarlig driftsmæssig stand og at færdes med vognen på 
en rosværdig måde.


LANGTUR MED EN LANCIA LAMBDA 1930:

Den 23. juli kørte min kone og jeg fra Næstved over Gedser-Grossen-
brode-Hamburg og nåede til Minden om aftenen og den følgende dag til
Essen og derfra nordpå over grænsen til Holland ved Enchede. Næste
dag over Nijmegen til Rotterdam og videre via Bryssel til Paris, hvor 
vi ankom den 27.,altsa' ca. 1500 km incl. afstikkere på
5 dage. Endnu
havde Lancieren ikke krævet anden tilførsel end benzin svarende til
7,5
km/l, en ubetydelighed af olie, men mere vand, kølerblokken er i meget
ringe stand, så dette var ventet. Vi glædede os i to dage over at væ-
re med i den parisiske trafik og andre nydelser, som Paris kan byde 
på men nævneværdige veteranbiler havde vi endnu ikke set.
Tidligt om morgenen den 3o. kørte vi imod Dieppe, hvor vi skulle ind-
skibes til Newhaven og være ved Kajen kl. lo formiddag. Vi havde tem-
melig travlt for at nå dette og havde et stop på grund af vandmangel.
Mere kørsel i Paris end beregnet havde tæret på vandbeholdningen og
hvad værre var, tyve km før Dieppe løb vi tør for benzin. Vi havde
kalkuleret med slet ikke at fylde på i det benzindyre land, men altså regnet galt. Til alt held gik vi i stå på højde med en kommunal vej-

 Næste side