DANSK VETERANBIL KLUB

 MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE september 1957   side 3

 
 

 

 
vogn, som solgte os 5 liter til dobbelt pris.
Sent om eftermiddagen hejsedes Lanciaen ned på kajen i Newhaven, og
tolderne fandt hurtigt ud af, at vi manglede et internationalt li-
cence for vognen, hvorfor man var nødsaget til at indregistrere køre-
tøjet under engelsk nr. QG 7609, som kostede 27sh 6d.
Overkommet disse formaliteter entrede vi den gamle rute Brighton-Lon-
don i vidunderligt solskin og åben vogn.---Nu kunne vi, på de mange
Rollser, Bentlyer, Rileyer, Alvisser, MGer og mange flere, se hvor 
vi var, og man begyndte at vise ærbødighed for vor Lambda. To dages 
ophold i London med megen snak om rigtige biler og så videre til De-
vizes og Erlestoke, hvor vi havde anmeldt vor ankomst hos Air Com-
modore R.N. Buckle, Lanciaenthusiast. Han havde tre Lambdaer og nog-
le senere Lanciamodeller, alt placeret i de skønnest tænkelige og ro-
mantiske omgivelser. Alt for tidligt måtte vi videre samme eftermiddag 
til Birmingham, men vi glædede os over i åben vogn at klatre op i
højdedragene nord for Bath. Lanciaen er bygget til bjergkørsel og 
mestrede enhver prøve til fulde.
Ti dages ophold i Birmingham med ture mod nord og syd. Møde med Bent-
ley-køreren Mr Gem, hvis 4 liter Bentley jog frydede mig over at 
prøve på vejen, og andre møder med en 19o9 Darrac og en 1911 Swift. 
Den 12. august gik turen tilbage til Sydengland. Overnatning i Frome 
og igen på besøg hos alle Lanciaerne i Erlestoke, hvorfra medbragtes 
tre værdifulde reservedele og mangent godt råd for en Lanciakører.
D.13.fra Frome i regn og igennem Londons Centrum til Lanciaen pludse-
lig gik i stå lo km fra Harwich. Regnen væltede ned i tove og der 
stod tre tommer vand på vejene. Da vandet imidlertid blev fjernet fra
strømfordeleren muliggjordes det at nå til kaj i Harwich i god tid. 
Ved hjemkomsten til Næstved aflæstes 3200 km med et benzinforbrug af 435
liter og 4 liter olie. Marchhastigheden omkring 65 km/time, und
taget herfra er England, hvor de snørklede veje forbyder dette.
                                              E. Vagn Jensen 

SPECIFIKATION NR. 1: ROLLS ROYCE SILVER GHOST.
fremstilledes næsten uændret til nedennævnte specifikation fra 1906 
til 1925.
Motor: 6 cyl. 4½ x 4 3/4 tomme eller 7.428 liter.
Cylindre støbt i to blokke af træ. Ventiler på siden.
Krumtapaksel af Nikkel-Krom legering arrangeret med hovedleje på hver 
side af hver krumtap.
Smøring: Tryksmøring til alle lejer. Ved store hastigheder ekstra 
smøring til cylindervæggen.
Karburator: Rolls Royce-fabrikat.
Tænding: Batteri og magnettænding med to sæt tændrør.
Kobling: Konustype. Gear: Fire frem og back. Fjerde direkte. 
Håndbremse: Indvendige expanderendo bremsesko på baghjul uafhængige 
af fodbremse.
Fodbremse:•Indvendige expanderende bremsesko på baghjul uafhængige af håndbremse.
Styring: Skruespindel og møttrik. Indstillelige så slør fra slid kan
undgås.
Bagaksel: Kron og spidshjul med spiraltænder.
Fjedre: For halvelliptisk bag cantilever.
Støddæmpere: Friktionstype på forhjulene.
Hjul: Aftagelige egerhjul. Dæk: Dunlop vulstdæk 895 x 135 eller cord 
dæk 33 x 5".

 Næste side