|
DANSK VETERANBIL KLUB |
MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE september 1957 side 3 |
||
|
vogn, som solgte os 5 liter til dobbelt pris. Sent om eftermiddagen hejsedes Lanciaen ned på kajen i Newhaven, og tolderne fandt hurtigt ud af, at vi manglede et internationalt li- cence for vognen, hvorfor man var nødsaget til at indregistrere køre- tøjet under engelsk nr. QG 7609, som kostede 27sh 6d. Overkommet disse formaliteter entrede vi den gamle rute Brighton-Lon- don i vidunderligt solskin og åben vogn.---Nu kunne vi, på de mange Rollser, Bentlyer, Rileyer, Alvisser, MGer og mange flere, se hvor vi var, og man begyndte at vise ærbødighed for vor Lambda. To dages ophold i London med megen snak om rigtige biler og så videre til De- vizes og Erlestoke, hvor vi havde anmeldt vor ankomst hos Air Com- modore R.N. Buckle, Lanciaenthusiast. Han havde tre Lambdaer og nog- le senere Lanciamodeller, alt placeret i de skønnest tænkelige og ro- mantiske omgivelser. Alt for tidligt måtte vi videre samme eftermiddag til Birmingham, men vi glædede os over i åben vogn at klatre op i højdedragene nord for Bath. Lanciaen er bygget til bjergkørsel og mestrede enhver prøve til fulde. Ti dages ophold i Birmingham med ture mod nord og syd. Møde med Bent- ley-køreren Mr Gem, hvis 4 liter Bentley jog frydede mig over at prøve på vejen, og andre møder med en 19o9 Darrac og en 1911 Swift. Den 12. august gik turen tilbage til Sydengland. Overnatning i Frome og igen på besøg hos alle Lanciaerne i Erlestoke, hvorfra medbragtes tre værdifulde reservedele og mangent godt råd for en Lanciakører. D.13.fra Frome i regn og igennem Londons Centrum til Lanciaen pludse- lig gik i stå lo km fra Harwich. Regnen væltede ned i tove og der stod tre tommer vand på vejene. Da vandet imidlertid blev fjernet fra strømfordeleren muliggjordes det at nå til kaj i Harwich i god tid. Ved hjemkomsten til Næstved aflæstes 3200 km med et benzinforbrug af 435 liter og 4 liter olie. Marchhastigheden omkring 65 km/time, und taget herfra er England, hvor de snørklede veje forbyder dette. E. Vagn Jensen SPECIFIKATION NR. 1: ROLLS ROYCE SILVER GHOST. fremstilledes næsten uændret til nedennævnte specifikation fra 1906 til 1925. Motor: 6 cyl. 4½ x 4 3/4 tomme eller 7.428 liter. Cylindre støbt i to blokke af træ. Ventiler på siden. Krumtapaksel af Nikkel-Krom legering arrangeret med hovedleje på hver side af hver krumtap. Smøring: Tryksmøring til alle lejer. Ved store hastigheder ekstra smøring til cylindervæggen. Karburator: Rolls Royce-fabrikat. Tænding: Batteri og magnettænding med to sæt tændrør. Kobling: Konustype. Gear: Fire frem og back. Fjerde direkte. Håndbremse: Indvendige expanderendo bremsesko på baghjul uafhængige af fodbremse. Fodbremse:•Indvendige expanderende bremsesko på baghjul uafhængige af håndbremse. Styring: Skruespindel og møttrik. Indstillelige så slør fra slid kan undgås. Bagaksel: Kron og spidshjul med spiraltænder. Fjedre: For halvelliptisk bag cantilever. Støddæmpere: Friktionstype på forhjulene. Hjul: Aftagelige egerhjul. Dæk: Dunlop vulstdæk 895 x 135 eller cord dæk 33 x 5". |