|
DANSK VETERANBIL KLUB |
MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE september 1957 side 4 |
||
|
Batteri: 12 volt. Benzintank: 90 liter. Oliesump:
4 liter. Hjulbase: 144". Sporvidde: 56". Vægt af chassis: 25 cwt. Kompressionsforholdet er: 1:3,8 og ved max.omdrejningstal 22oo O/M køres 12o km/time ved udvikling af 75 bhk. Medlemmerne bedes indsende lignende specifikationer, som så vil blive publicerede. SUKKERHUSVOGNEN ER STARTET: "De indbydes herved til at overvære starten af en af Danmarks ældste motorer", lød det til mig i telefonen forleden dag, "det sker på lør dag", og lørdag eftermiddag kørte et antal velholdte automobiler af forskellige årgange op foran et nyt hus på en lille vej. En halv snes herrer forsvandt ind i huset, hvorfra der en time senere lød et højst mærkeligt spetakel, der fik ungdommen i kvarteret til at stille sig op på fortovet og lytte. Gennem et kældervindue til vejen var der stukket en slange, der udsendte en tydelig og stikkende røg, samtidig med, at der som førnævnt lød motorstøj fra kælderen. Vi kikker indenfor og ser, hvad der er sket og hvorledes. Straks ef- ter de omtaltes herrers ankomst bød husets ejer velkommen med et styr kemiddel, idet han gjorde opmærksom på de farer, deltagerne om få mi- nutter kunne møde, og han kom med visse praktiske råd - som en sidste advarsel. Alle erklærede dog, at de ville være med, og en efter en blev vi da lukket ned i kælderen, og hvilken kælder! Forestil Dem, kære læser, et rum 4 x 6 m, der i forvejen er godt "tapetseret" med reoler, bord m.v. - det er en såkaldt Hobby-kælder og legestue for voksne og børn, - her er både radio og skrivemaskine (også vetera- ner), på væggen ler en Storm-P. serie den besøgende i møde, måske for at bøde lidt på synet af de tidsskriftrækker, der taler sit eget sprog om slid i sene nattetimer. Det hele er så typisk et udtryk for virke- og skabertrang. Ikke mærkeligt er det heller, at vi her skal opleve det helt usædvanlige. Kære læser, neonlyset er tændt, nutidsmenneskets ramme om fortiden er sluttet, og alle øjne er rettet mod den krog af kælderen, hvor gen- standen for mange timers arbejde nu skal præsenteres for denne kreds med Teknisk Museums ledelse i spidsen). Vi er klar til at bivåne en oplevelse, der vil indgå i vor klubs historie. Med sikker hånd fylder klubbens sekretær benzin i en dåse, der anbrin- ges i en højere position end den bitte; motor. Første konservator ord- ner køleproblemet (en slange fra kælderhanen lod vandet passere om motoren gennem dens kølekappe med rundløb til en spand. På tegnet "klar" griber sekretæren en kæmpe-bjørneskindshandske til højre hånd, og med et par elegante cirkelbevægelser i det specielt ny-fremstille- de ekstra svære starthåndtag sættes motoren igang. Først kommer der et par små, spæde hik, senere en regelmæssig tikken, og tilsidst tak- ket være 1. konservators '"ventilbevægelser" mod tommelfingeren arbej- der motoren med en jævn rytme, alt imedens klubbens formand ivrigt for- eviger begivenheden med sit ældgamle Veteran-Kamera, særlig røgudvik- lingen fra udblæsningsslangen, der er ført op gennem det åbne vindue, er genstand for fotografens opmærksomhed. Motoren går nogle minutter, så udvikler den så meget varme, at udblæsningsslangen kommer i brand, vi stopper maskinen og kvæler den lille ild i slangen. Vi har alle både set og hørt, at der er liv og kraft i den gamle motor, og vi glæ- der os til at se vognen køre sin første tur. |