Bilhistorisk Tidsskrift  No. 3 1958   side  6

 
 

 

 
sod, og sidst, men ikke mindst: anvendelsen er ulovlig, med mind-
re køretøjet er indregistreret til brug af petroleum. Indenfor 
klubben skulle vi jo meget nødig handle i strid med motorloven.
   Saa vidt mig bekendt findes der ikke noget i den almindelige
motorbenzin, som faas ved tankene, der er direkte skadelig, i alt
fald ikke nær saa skadeligt, som petroleum er for vore gamle kæ-
lebørn, veteranbilerne.

Jørn Thomsen  

-oOo-

      C 0 R D L - 29
   CORD-vognen blev lanceret af Auburn Automobile Co. som den 
første forhjulstrukne vogn i serieproduktion i U.S.A. Konstruktion-
en baseredes paa patenter tilhørende Harry Miller, som i tyverne 
byggede en række forhjulsdrevne racervogne, og bilen opkaldtes
efter Erret L. Cord, der via et fremragende forretningstalent paa
faa aar havde arbejdet sig frem til en ledende stilling i Amerikas
automobilindustri og paa daværende tidspunkt dirigerede bl.a. 
Auburn Co., Duesenberg og motorfabrikken Lycoming Works.
   Efter mere end 2 aars prøveklørseler kom Cord L-29 i juni 1929 
paa markedet, hvor den for første gang gjorde forhjulstrækket op-
naaeligt for det amerikanske automobilpublikum. Megen opsigt vakte
den - ikke blot ved sin konstruktion - men tillige paa grund af
sin smukke og ejendommelige apparition, som uden at afvige stærkt 
fra tidens skønhedsidealer røbede noget usædvanligt, eksotisk, der
gav silhouetten en distinkt tone af en helt individuel formgivning.
Hertil medvirkede i høj grad den lange, lave og tilspidsede motor-
hjælm og det smækre karrosseri, der var 30 cm. lavere end gennem-
snittet i 1929.
   Som følge af drivaggregatets koncentration fortil har man kun-
net bygge en lav og enkel chassisramme uden forkrøpninger, hvori 
motoren ved sin rigide 4-punktsophængning indgaar som afstivende 
element. Den 8-cylindrede Lycoming-motor er af normal type, men er
vendt om, saaledes at svinghjulet ligger foran, og krumtapakslen
løber avet om. Fastboltet paa motoren sidder gearkassen og diffe-
rentialekluset, der tillige rummer forbremserne. Herfra bliver
kraften overført til hjulene geimem korte kardanaksler, der inderst
er lejrede i bremsetromlerne ved universalled af glidetypen og i
hjulenderne er forsynet med dobbelte kardanled af hensyn til
hjulenes rotation under drejning. Forhjulene løber paa en stiv,
rørformet aksel, som er bøjet fremefter i en bue for at give plads
til differentialet og drivakslerne. Forakslen bæres af fire
kvartelliptiske bladfjedre, der to og to er paaboltet chassis-
vangerne saaledes, at man har to sæt parallelle fjederarme,
straalende lidt udefter i forhold til vognens længdeakse. Da
bremserne er anbragt paa differentialet (som paa Citroën DS 19),
har man kunnet udforme hjulnavene saaledes, at "styrebolten" er
anbragt næsten i hjulets mid

Næste side