|
sod, og sidst, men ikke mindst: anvendelsen er
ulovlig, med mind-
re køretøjet er indregistreret til brug af petroleum.
Indenfor
klubben skulle vi jo meget nødig handle i strid med motorloven.
Saa vidt mig bekendt findes der ikke noget i den almindelige
motorbenzin, som faas ved tankene, der er direkte skadelig, i
alt
fald ikke nær saa skadeligt, som petroleum er for vore gamle kæ-
lebørn, veteranbilerne.
Jørn Thomsen
-oOo-
C 0 R D L - 29
CORD-vognen blev lanceret af Auburn Automobile Co. som den
første
forhjulstrukne vogn i serieproduktion i U.S.A. Konstruktion-
en baseredes
paa patenter tilhørende Harry Miller, som i tyverne
byggede
en række forhjulsdrevne racervogne, og bilen opkaldtes
efter Erret L.
Cord, der via et fremragende forretningstalent paa
faa aar havde arbejdet
sig frem til en ledende stilling i Amerikas
automobilindustri og paa daværende tidspunkt dirigerede bl.a.
Auburn Co., Duesenberg og motorfabrikken Lycoming Works.
Efter mere end 2 aars prøveklørseler kom Cord L-29 i juni 1929
paa
markedet, hvor den for første gang gjorde forhjulstrækket op-
naaeligt for
det amerikanske automobilpublikum. Megen opsigt vakte
den - ikke blot ved
sin konstruktion - men tillige paa grund af
sin smukke og ejendommelige
apparition, som uden at afvige stærkt
fra tidens skønhedsidealer røbede
noget usædvanligt, eksotisk, der
gav silhouetten en distinkt tone af en
helt individuel formgivning.
Hertil medvirkede i høj grad den lange, lave
og tilspidsede motor-
hjælm og det smækre karrosseri, der var 30 cm. lavere end gennem-
snittet i 1929.
Som følge af drivaggregatets koncentration fortil har man
kun-
net
bygge en lav og enkel chassisramme uden forkrøpninger, hvori
motoren ved
sin rigide 4-punktsophængning indgaar som afstivende
element. Den
8-cylindrede Lycoming-motor er af normal type, men er
vendt om, saaledes
at svinghjulet ligger foran, og krumtapakslen
løber avet om. Fastboltet
paa motoren sidder gearkassen og diffe-
rentialekluset, der tillige rummer
forbremserne. Herfra bliver
kraften overført til hjulene geimem korte
kardanaksler, der inderst
er lejrede i bremsetromlerne ved universalled
af glidetypen og i
hjulenderne er forsynet med dobbelte kardanled af
hensyn til
hjulenes rotation under drejning. Forhjulene løber
paa en stiv,
rørformet aksel, som er bøjet fremefter i en bue for at
give plads
til differentialet og drivakslerne. Forakslen bæres af fire
kvartelliptiske bladfjedre, der to og to er paaboltet chassis-
vangerne saaledes, at man har to sæt parallelle fjederarme,
straalende lidt udefter i forhold til vognens længdeakse. Da
bremserne er
anbragt paa differentialet (som paa Citroën DS 19),
har man kunnet udforme hjulnavene saaledes, at "styrebolten" er
anbragt
næsten i hjulets mid
Næste side
|
|