Bilhistorisk Tidsskrift  No. 3 1958   side  7

 
 

 

 
terplan, altsaa omtrent midt over berøringsfladen mellem hjul og 
vejbane. Dette medfører en let styring og en formindsket tilbøje-
lighed til shimmy. Bagakslen er stiv, forkrøppet og bæres af 2
halvelliptiske bladfjedre.
           Det benyttede affjedringssystem skulle have givet meget fine
køreegenskaber; ifølge en prøvekørsel i det ansete amerikanske au-
tomobiltidsskrift AUTOMOTIVE INDUSTRIES lod vognen sig køre med
det ene fordæk praktisk taget plat, og uden at føreren holdt paa
rattet, med op til 60 mph uden slingren.

          Motoren er en Lycoming 8-cyl. rækkemotor med sideventiler. 
Vol. ca. 4940 ccm, 83 x 114 mm. Kompressionsforhold 5,25:1, 125HK
ved 3300 O/M. (Lycoming motor brugtes bl.a. ogsaa, i de eksklusive
mærker Elcar, Gardner, Roamer og Locomobile.) - Hjulafstand 3,50
m, længde 5,40 m, vægt ca. 1800 kg.
           Da prisen laa omkring $ 3000, var Cord forbeholdt en ret be-
grænset køberkreds, og der blev kun solgt 4429 Cords i aarene 1929
-32, da L-29 blev fremstillet. I 1935 forsøgte Auburn sig atter 
med en forhjulstrukken vogn, den kompressorfødede Cord 810, der 
idtil 1953 med 173km/t holdt rekorden som amerikas hurtigste
serievogn. Da E.L.Cord i 1937 trak sig tilbage fra sine firmaer,
forsvandt baade Auburn, Cord og Duesenberg for bestandigt, og
Amerika mistede sit mest enestaaende automobile trekløver.

      Der findes i dag i Danmark 2 Cord L-29) indregistreret, af
hvilke den ene, en 2 pers. coupe convertible, stadig er i den før-
ste ejers besiddelse, medens den anden, en efterhaanden ret mise-
rabel sedan, er indført til landet efter krigen.

                                                       Jens Nielsen

-o0o-

    I motorloven af 1918 findes detaljer, som det kan være inter-
essant at bringe i erindring, da mange af klubbens vogne oprinde-
lig var underkastet denne lovs paragraffer.

          De viser, at r ndighedskravene dengang har været aldeles uri-
melige, og der er da ogsaa sket en betydelig forbedring i myndig-
hedernes indstilling til færdselstekniske - om ikke til skatte-
mæssige problemer.
          Den størsttilladte hastighed for personbiler var 45 km/t! 
Selvom daarlige veje og tohjulsbremser tages i betragtning, er det
kun saa knapt den passende marchhastighed for tyvernes billigste
vogne, f.eks. Ford T. En velholdt Ford T kan selv i dag i den tæt-
te trafik køre 50 km/t med fuld sikkerhedsmargin.

          Busser og lastbiler med fuld vægt under 4000 kg magtte køre 
24 km/t! Det har krævet store evner for chaufførerne at ramme den-
ne hastighed, da de færreste var udstyret med speedometer.

 

Næste side