|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 4 1958 side 6 |
||
|
7.
Klubben forväntar sig, att medlem som for- -o0o- I gamle automobilspecifikationer
ser man ofte vognenes motor- længden i meter. Vort broderfolk hinsides sundet var dog velsignet med en langt mere intrikat formel, idet de svenske myndigheder reg- nede med ligningen SkH = N.D2.S.U/C, i hvilken N = cylindertallet, D = boringen i centimeter, S = slaglængden i centimeter, U = det normale omdrejningstal i minuttet, og C = en variabel divisor, der for totakt,notorer androg 180.000, firtakt-motorer 220.000 ved kør- sel paa benzin og 240.000 ved kørsel paa petroleum. Voila! Skatteligningernes overdrev var vidt og bredt, og da der ikke kunne opstilles nogen omregningsformel ved forholdstal fra det ene land til det andet, herskede der et virvar uden lige paa gebetet. Til eksempel et par formler fra andre'lande. Belgien: Skh= K(D2•S•N•U), K = 4,5-5, N = 1000; Japan: SkH = D2.N/3; Ungarn: SkH = D2.N/20; Italien: SkH = 0,0525.N.D2 el. 0,0350.N.D2. |