Bilhistorisk Tidsskrift  No. 4 1958   side  7

 
 

 

 

I S 0 T T A - F R A S C H I N I   8 A   1927

      Isotta-Fraschini-fremstilles ikke mere. Men endnu er der
sikkert mange, der husker dette mærke, som i tyverne repræsentere-
de højdepunktet af det opnaaelige paa, automobilmarkedet. Faa grund
af sin høje pris og sin eventyrlige kraft og luksus - og maaske
ogsaa som følge af de associationer navnet vækker om gammel ital-
iensk kultur og tradition - havde denne vogn om sig en nimbus af
højaristokratisk fornemhed, som selv i dag faar kendere til at
nævne navnet med ærefrygt.

               Isotta-Fraschini opstod i lighed med Rolls-Royce som resultat
af en koalition mellem to automobilkonstruktører, C.Isotta og 0.
Fraschini, der i 1900 aabnede firmaet "Societa Milanese d'Automo-
bili Isotta-Fraschini" - Italiens første automobilfabrik. De blev
paa flere felter banebrydende med deres konstruktioner; saaledes
lanceredes i 1907 en pneumatisk selvstarter, og i 1910 fremkom de
første firehjulbbremser i automobilindustrien.
              I 1919 kom den ottecylindrede model "8", der gjorde mærket
berømt som "Italiens Rolls-Royce". Denne type blev i midten af ty-
verne afløst af den lidt randrede model "8 A",som vi her skal gen-
nemgaa.
              Den beskrevne vogn har fra ny i 1927 og til dato tjent sin
ejer trofast; et bevis for dens soliditet er, at den trods flittig
brug paa lange ture Europa rundt endnu ikke er hovedrepareret!
Karrosseriet er ret et typisk eksempel paa mellemkrigsaarenes ele-
gante og ekstravagante automobilkonstruktion - med open driver
("friluftschauffør"), mammuth-lyskastere, værktøjskasse af mahogny
etc.. Vognen er i tidens løb blevet ændret paa visse punkter, idet
den er blevet moderniseret bl.a. med lukkede skærme med "skirts"
og en fast bagagekuffert.
             Specifikationer: Ottecylindret, vandkølet rækkemotor med top-
ventiler. Boring 95 mm, slaglængde 130 mm, vol. 7.370 cem (28,2
skatteheste). Ydelse 117 BHK ved 2500 O/M. Krumtappen er afbalance-
ret og løber i 9 hovedlejer. I denne og i plejlstængerne er der ud-
boret oliekanaler saaledes, at stempelpindene smøres under tryk
fra motorens olieanlæg. Aluminiumsstempler, krumtap af kromnikkel-

Næste side