|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 4 1958 side 7 |
||
|
Isotta-Fraschini-fremstilles ikke mere. Men endnu er der Isotta-Fraschini opstod i lighed med Rolls-Royce som resultat af en koalition mellem to automobilkonstruktører, C.Isotta og 0. Fraschini, der i 1900 aabnede firmaet "Societa Milanese d'Automo- bili Isotta-Fraschini" - Italiens første automobilfabrik. De blev paa flere felter banebrydende med deres konstruktioner; saaledes lanceredes i 1907 en pneumatisk selvstarter, og i 1910 fremkom de første firehjulbbremser i automobilindustrien. I 1919 kom den ottecylindrede model "8", der gjorde mærket berømt som "Italiens Rolls-Royce". Denne type blev i midten af ty- verne afløst af den lidt randrede model "8 A",som vi her skal gen- nemgaa. Den beskrevne vogn har fra ny i 1927 og til dato tjent sin ejer trofast; et bevis for dens soliditet er, at den trods flittig brug paa lange ture Europa rundt endnu ikke er hovedrepareret! Karrosseriet er ret et typisk eksempel paa mellemkrigsaarenes ele- gante og ekstravagante automobilkonstruktion - med open driver ("friluftschauffør"), mammuth-lyskastere, værktøjskasse af mahogny etc.. Vognen er i tidens løb blevet ændret paa visse punkter, idet den er blevet moderniseret bl.a. med lukkede skærme med "skirts" og en fast bagagekuffert. Specifikationer: Ottecylindret, vandkølet rækkemotor med top- ventiler. Boring 95 mm, slaglængde 130 mm, vol. 7.370 cem (28,2 skatteheste). Ydelse 117 BHK ved 2500 O/M. Krumtappen er afbalance- ret og løber i 9 hovedlejer. I denne og i plejlstængerne er der ud- boret oliekanaler saaledes, at stempelpindene smøres under tryk fra motorens olieanlæg. Aluminiumsstempler, krumtap af kromnikkel- |