|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 4 1958 side 8 |
||
|
staal, dobbelte ventilfjedre.
Olieforbruget angaves af fabrikken til 1 liter pr.100 km. - 2 ZENITH karburatorer, tankindhold 110 liter og benzintilførse1 ved vacuumtank. Optimalt benzinforbrug 25 liter pr 100 km. Transmission.- tør flerpladekobling og tretrins gearkarse med totaludveksling 1: 14:1, II: 7:1, III:3,5:1. (i gearkassen 4:1, 2:1, og 1:1). Centralt placeret gearstang. Kardanrør, hypoid-bagtøj. U-staal chassisramme, stiv for- og bagaksel ophængt i langslig- gende, halvelliptiske bladfjedre. Rudge-Withworth traadhju1 (19 in.) Haand- og fodbremse virkende mekanisk paa alle fire hjul. Akselaf- stand 3400 mm, sporvidde 1410 mm, chassisvægt ca. 1500 kg, egenvægt 2725 kg. Som man ser af data, er konstruktionen helt igennem præget af harmoni. Er der ingen tekniske raffinements, er den til gengæld i hver en detaille præget af "mekanisk luksus", og ens maskinglæde bliver overalt paa denne vogn tilfredsstillet over maade. Motoren er mejslet af en teknisk kunstnerhaand, glat, linieren og helt be- friet for det virvar af rodede ledninger og rustne jernting, man ser i flertallet af automobiler. Isotta'en er et køretøj af en utrolig statelig fremtræden, og overalt vækker den opsigt med sine efter nutidens alen store maal og det fritliggende chaufførsæde, hvilket i dag helt er forsvundet fra automobilerne. Paa trods af størrelsen virker I-F meget sports- præget, idet det velproportionerede specialkarrosseri med en yderst lav forrude og overbygning bibringer vognen et slankt og fartpræget udseende. Køreegenskaberne svarer til det kraftmættede ydre, idet den efter fabrikkens opgivelser skulle kunne køre over 140 km/t, ja, en samtidig annonce for "The Car of Perfection" nævner 170 km. Chaufførsædet ligger meget lavt og er udstyret helt i vognens hensigtbetonede smag. Det massive, fireegrede rat bærer i midten drejehaandtag for kontrol af luft, gas og tænding. Instrumentbe- stykningen i det funktionelt uprætentiøse instrumentbrædt omfatter 7 store viserinstrumentero ur, speedometer, amperemeter, vandtermo- meter, oliemanometer, olietermometer og Nivex-benzinmaaler. Der er visselig teknik for alle pengene i denne vogn, og paa baggrund af en nutids hang til forloren formgivning og billigt krom-bijouteri virker den ægte og naturligt imponerende i sin gammeldags elegance og gedigne konstruktion. jn -o0o- DAMPVOGNE Flere medlemmer har spurgt, om der fandtes dampautomobiler i Danmark. Da gebetet er af automobilhistorisk interesse, beder vi alle, der kender til eller har hørt om dampvogne i landet, sende os oplysninger derom. |