Bilhistorisk Tidsskrift  No. 4 1958   side  8

 
 

 

 
staal, dobbelte ventilfjedre. Olieforbruget angaves af fabrikken
til 1 liter pr.100 km. - 2 ZENITH karburatorer, tankindhold 110
liter og benzintilførse1 ved vacuumtank. Optimalt benzinforbrug 25
liter pr 100 km.

     Transmission.- tør flerpladekobling og tretrins gearkarse med
totaludveksling 1: 14:1, II: 7:1, III:3,5:1. (i gearkassen 4:1,

2:1, og 1:1). Centralt placeret gearstang. Kardanrør, hypoid-bagtøj.

             U-staal chassisramme, stiv for- og bagaksel ophængt i langslig-
gende, halvelliptiske bladfjedre. Rudge-Withworth traadhju1 (19 in.)
Haand- og fodbremse virkende mekanisk paa alle fire hjul. Akselaf-
stand 3400 mm, sporvidde 1410 mm, chassisvægt ca. 1500 kg, egenvægt
2725 kg.
            Som man ser af data, er konstruktionen helt igennem præget af
harmoni. Er der ingen tekniske raffinements, er den til gengæld i
hver en detaille præget af "mekanisk luksus", og ens maskinglæde
bliver overalt paa denne vogn tilfredsstillet over maade. Motoren
er mejslet af en teknisk kunstnerhaand, glat, linieren og helt be-
friet for det virvar af rodede ledninger og rustne jernting, man
ser i flertallet af automobiler.
            Isotta'en er et køretøj af en utrolig statelig fremtræden, og
overalt vækker den opsigt med sine efter nutidens alen store maal
og det fritliggende chaufførsæde, hvilket i dag helt er forsvundet
fra automobilerne. Paa trods af størrelsen virker I-F meget sports-
præget, idet det velproportionerede specialkarrosseri med en yderst
lav forrude og overbygning bibringer vognen et slankt og fartpræget
udseende. Køreegenskaberne svarer til det kraftmættede ydre, idet
den efter fabrikkens opgivelser skulle kunne køre over 140 km/t,
ja, en samtidig annonce for "The Car of Perfection" nævner 170 km.

     Chaufførsædet ligger meget lavt og er udstyret helt i vognens
hensigtbetonede smag. Det massive, fireegrede rat bærer i midten
drejehaandtag for kontrol af luft, gas og tænding. Instrumentbe-
stykningen i det funktionelt uprætentiøse instrumentbrædt omfatter
7 store viserinstrumentero ur, speedometer, amperemeter, vandtermo-
meter, oliemanometer, olietermometer og Nivex-benzinmaaler. Der er
visselig teknik for alle pengene i denne vogn, og paa baggrund af
en nutids hang til forloren formgivning og billigt krom-bijouteri
virker den ægte og naturligt imponerende i sin gammeldags elegance
og gedigne konstruktion. 

jn   

-o0o-

DAMPVOGNE
     Flere medlemmer har spurgt, om der fandtes dampautomobiler i
Danmark. Da gebetet er af automobilhistorisk interesse, beder vi
alle, der kender til eller har hørt om dampvogne i landet, sende
os oplysninger derom.

Næste side