Bilhistorisk Tidsskrift  No. 4 1958   side  9

 
 

 

 

FORSVUNDNE KARROSSERITYPER

    Naar man i gamle dage byggede luksuskarrosserier fik fantasien
tit lov at spille paa de mest absurde registre. Selv en nutids mest
prangende sheik-dollargrin synes i al sin.udvendige pragt beskedent
og demokratisk i sammenligning med et fornemt by-karrosseri fra den
klassiske tid. Medens chaufføren i en moderne limousine faar samme
del i vognens elegance og komfort som herskabet, maatte han i de
gode gamle dage i sit aabne førersæde i fuldt moral føle, at der saa
sandelig var forskel paa "folk og matroser". Nogle automobiler var
endda saa fine, at "førerhuset" sad som et lille appendix til motor-
hjelmen, medens det egentlige karrosseri var anbragt for sig bag
ude paa det lange chassis. Reminiscenser fra hine tider ses endnu
i TAXA-vogne, omend man i de senere aar har slækket paa fordringer-
ne til saadannes indretning.
        Fælles for datidens luksusautomobiler var den tydelige adskil-
1else mellem chaufførsædet og bagsædet. Stærkest ses dette i gamle
Brougham- eller coupe-de-ville karrosserier, hvor føreren sad helt
ude under aaben himmel. Ideen stammede fra det 19. aarhundredes
ekvipager - nederst paa siden ses en saadan, en Brougham-vogn. Den-
ne vogntype er opkaldt efter den engelske lord Brougham, der for
200 aar siden lod bygge den første karet af denne art.
       Om man skal kalde den lukkede vogn med aabent chaufførsæde
for en Brougham eller en coupe-de-ville, er jo nok en smags sag,
har den sammenfoldeligt tag, kan man tilsvarende benævne den Broug-
ham cabriolet eller cabriolet-de-ville.
       Den midterste tegning viser en saakaldt landaulette, et karros-
seri, der var umaadelig udbredt til luksusbrug indtil 1920. Det
karakteristiske for disse typer var, at den bageste del af taget
kunne foldes ned, medens den forreste del med dørene staar tilbage
som en lille "telefonbox". Før krigen havde TAXA'er saadanne karros-
serier, og de ses endnu paa gamle drosker i London og Wien.
      Den eneste overlevende af de klassiske luksuskarrosserityper
er limousinen. Navnet antyder, at formen stammer fra den franske
by Limoges, og den adskiller sig fra de foregaaende lukkede typer
ved, at chaufføren er under tag. Oprindelig havde han kun et lille
halvtag over sit nødtørftige sæde, men i tidens løb er førerpladsen
blevet lukket til saaledes, at en limousine i dag blot er en stor,
lukket vogn med glasadskillelse mellem for- og bagsæde.

Næste side