|
FORSVUNDNE KARROSSERITYPER
Naar man i gamle
dage byggede luksuskarrosserier fik fantasien
tit lov at spille paa de
mest absurde registre. Selv en nutids mest
prangende sheik-dollargrin
synes i al sin.udvendige pragt beskedent
og demokratisk i
sammenligning med et fornemt by-karrosseri fra den
klassiske tid. Medens
chaufføren i en moderne limousine faar samme
del i vognens elegance
og komfort som herskabet, maatte han i de
gode gamle dage i
sit aabne førersæde i fuldt moral føle, at der saa
sandelig var
forskel paa "folk og matroser". Nogle automobiler var
endda
saa fine, at "førerhuset" sad som et lille appendix til motor-
hjelmen, medens det egentlige karrosseri var anbragt for sig bag
ude paa det lange chassis. Reminiscenser fra hine tider ses endnu
i
TAXA-vogne, omend man i de senere aar har slækket paa fordringer-
ne til
saadannes indretning.
Fælles for datidens
luksusautomobiler var den tydelige adskil-
1else mellem chaufførsædet
og bagsædet. Stærkest ses dette i gamle
Brougham- eller
coupe-de-ville karrosserier, hvor føreren sad helt
ude under aaben himmel. Ideen stammede fra det 19. aarhundredes
ekvipager - nederst paa siden ses en saadan, en Brougham-vogn. Den-
ne vogntype er
opkaldt efter den engelske lord Brougham, der for
200 aar siden lod
bygge den første karet af denne art.
Om man skal kalde den
lukkede vogn med aabent chaufførsæde
for en Brougham eller en
coupe-de-ville, er jo nok en smags sag,
har den sammenfoldeligt tag,
kan man tilsvarende benævne den Broug-
ham cabriolet eller cabriolet-de-ville.
Den midterste tegning
viser en saakaldt landaulette, et karros-
seri, der var umaadelig udbredt
til luksusbrug indtil 1920. Det
karakteristiske for disse typer var, at
den bageste del af taget
kunne foldes ned, medens
den forreste del med dørene staar tilbage
som en lille
"telefonbox". Før krigen havde TAXA'er saadanne karros-
serier,
og de ses endnu paa gamle drosker i London og Wien.
Den eneste
overlevende af de klassiske luksuskarrosserityper
er limousinen. Navnet
antyder, at formen stammer fra den franske
by Limoges, og den
adskiller sig fra de foregaaende lukkede typer
ved, at
chaufføren er under tag. Oprindelig havde han kun et lille
halvtag over
sit nødtørftige sæde, men i tidens løb er førerpladsen
blevet lukket
til saaledes, at en limousine i dag blot er en stor,
lukket vogn med
glasadskillelse mellem for- og bagsæde.
Næste side
|
|