|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 7-8 1958 side 8 |
||
|
A N G L O - D A N E V O G N
E N Vort medlem, hr. Alfred Frydenberg, der i aarhundredets begyndelse virkede ved automobilfabrikken Anglo-Dane i København, skriver her om denne virksomhed og om dens vogne. I aarene 1890-1905 laa der en cykelfabrik paa Roskildevej 39 ved navn Anglo-Dane, men i 1905 ville indehaveren, H.C.Fred- eriksen, der da var 60 aar gammel, lave automobiler i stedet for cykler. Han hjemkaldte derfor sin søn fra Amerika, hvor han ar- bejdede som ingeniør paa en automobilfabrik i Detroit. Den førte bil blev paabegyndt i april 1905 og tog ca. 3 maaneder at frem- stille. Det var en lukket kassevogn til NOBELs tobaksfabrikker, hvilken vogn snart blev efterfulgt en større varebil til samme firma. Af biler, som blev leveret til københavnske firmaer, kan blandt andre nævnes. Brdr. Braun, Herm.Kryger, Augustinus' to- baksfabrikker, endvidere Baadh & Winther, Messen, Forenede Papir- fabrikker, De Danske Spritfabrikker og hofviktualiehandler Mou- ville paa Østergade, der selv lærte at køre. 10 biler blev leve- ret til Dragerforeningerne paa Hovedbanen- Østerbro og Frihavnen. Den første brandbil blev bygget i 1908 til Gjentofte kommu- ne. Den var beregnet til en besætning paa 6 mand og blev aaret efter fulgt af en større til 9 mand. En enkelt droske til Køben- havn blev ogsaa lavet paa Anglo-Dane, der i øvrigt specialisere- de sig i vare- og lastautomobiler med indtil 2 tons bæreevne. Alt i alt vil jeg regne med, at der i de 12 aar, fabrikken eksisterede, blev fremstillet 70-80 biler. Efterhaanden som bilerne, som blev leveret paa bestilling (der var ikke tid til at opbygge et lager), blev færdige, fik den vordende chauffør, som i alle tilfælde var firmaets veltjen- te kusk, et kørekursus under ledelse af fabrikkens altmuligmand, der bar det flotte navn Hoffmann. Træningen foregik paa Roskilde- vej paa en dertil indrettet vogn til skræk og rædsel for de forbipasserende sindige bønder og deres skrækslagne heste. Køreprøven blev aflagt for en forhenværende kaptajn, som havde sit kontor i Amaliegade, og han skulle for det meste køres hjem til frokost i sit hjem paa, Kochsvej. Hvorledes var nu disse gamle danske automobiler lavet? Jeg kan roligt sige, at det var 100 % godt dansk arbejde. Chassisram- men var bygget af U-jern. Forakslen var haandsmedet med staal støbte spindler til hjulene. Bagakselen var af 4" Ø staal, som, blev afdrejet i enderne til broncelejer. Senere gik man over, til rullelejer og endelig til svenske kuglelejer. Fjedrene var almindelige vognfjedre, som man brugte dem i hestevogne. Motorerne blev i de fleste tilfælde anbragt under fører- sædet; kun de eencylindrede havde motoren foran. Motorerne havde een eller to opretstaaende cylindre med 100 eller 110 mm. slaglængde og en boring paa 90 mm. Ventilerne blev regu- leret af en knastaksel. De første krumtappe blev smedet hos Burmeister & Wain og afdrejet paa Anglo-Dane. Senere blev de |