|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 9 1958 side 6 |
||
|
Vognen er i eet, og alt, - med undtagelse af kalechen- et,
me- Med sin kvikke motor, glimrende vejbeliggenhed, direkte sty- reapparat samt korte akselafstand egner den sig fortræffeligt til landevejs- saavel som til bykørsel. Motoren er firecylindret, sideventilet, med et slagvolumen paa 1460 ccm og en ydeevne paa 18 normal-HK; cylindre og stempler af støbejern, Krumtapakselen hvilende i broncelejer foret med hvidmetal. Gearkassen rummer 4 fremadgaaende og et bakgear - 4. gear direkte - og betjenes gennem kort, kanalført gearstang, der er anbragt i kvadrant som, haandbrensestangen i vognens højre side. Den tørre lamelkobling har sin plads i forreste halv- del af gearkassen. Tændingen, sker ved den originale MARELLI-høj- spændingmagnet i følgende tændingsorden: 2-1-3-4 og kan manuelt reguleres ved et drejegreb i ratnavet. Fodspeederener anbragt i midten - mellem kobling og fodbremsepedal - og haandgassen regu- leres ved drejning af ratsøjlen Vognen har paa hvert baghjul to af hinanden uafhængige ind- vendige ekspansionsbremser virkende paa store bremsetromler; de aktiveres mekanisk gennem staalwireforbindelser til henholdsvis bremsepedal og haandbremsestang. Ovennævnte tur har givet mig et udmærket grundlag for bedøm- melse af Fiat'en som en for sin tid meget forudseende konstruktion, moderne i 1923 og næsten tidssvarenes i dag. Dens egenskaber trods det rimelige prislag berettigede den til interesse hos selv særde- les kræsne automobilister. I modsætning til den tids populæreste middelklassevogne fra U.S.A. besad Fiat 501 en virkelig haandværks- mæssig kvalitet og finish, en latinsk esprit og et passende stænk fuldblod. I saa henseende er Fiat eet af de faa automobilmærker, der har vist sig en tradition tro. Hans Chr. Rasmussen. Tegning af forfatteren. |