|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 1-2 1959 side 5 |
||
|
Hvis en del mangler,
saasom en karburator, køler eller tænd- ingsmekanisme, og hvis den originale type ikke kan fremskaffes, godtages en nutidig modsvarende ting til den originale. Enhver del, der adskiller sig fra originalen, skal efter dateringskom- mitens skøn anføres i certifikatet, som klubben udsteder til køre- tøjets ejer, indtil den uoriginale del eventuelt bliver erstattet med en del af oprindeligt mønster. Lygter og tilbehør. Alle 1amper skal være af samtidig type og udførelse og skal være af messing, sortlakerede eller nikkel(-pletterede,). Hvis lovgivningen kræver elektrisk lys, kan lygterne tilpasses med elektriske pærer, og alle vogne skal udstyres med to baglygter, hvis de skal bruges efter mørkets frembrud. Andre tilbehørsdele saasom signalhorn, fløjter og vindskærme, hvor saadanne forefindes, skal være af original type, men vind- skærme skal udstyres med sikkerhedsglas. --- Overhaling og fornyelse af mekaniske komponenter. Naar mekanismen i en veteranbil overhales, bør delene, der udskiftes, erstattes med dele af samme materiale og konstruktion som de originale. Eksempelvis er det ikke tilladt at erstatte glidelejer med kugle- eller rullelejer, hvis glidelejer er det originale. Det er ikke tilladt at øge effekten fra motor ved at rempla- cere jern- eller staalstempler med aluminiumsstempler eller ved at montere letmetal-plejlstænger. Ejheller er det tilladt at reducere vægt ved at gennrmbore chassiset eller andre komponenter eller at forbedre vognens ydel- se ved at forøge kompressiorsforholdet. Saadanne modifikationer skal givetvis straffes i en hver begivenhed, der er organiseret eller autorisert af veteran- bilklubber. Det bør være indlysende, at ændring af en vetetanbil for at forøge dens ydelse, er meningsløst for en veteranbilbevæ- gelse, og en saadan praksis er ganske utilstedelig. - Forbedring- er i tilpasningens nøjagtighed for at øge holdbarheden og mindske risikoen for sammenbrud eller uheld er tilladt. Det er sket i sin tid, at ingeniører og mekanikere har modificeret motorer for at øge effekten f sports- og racerkørere, herunder ogsaa ændring- er i kompressionsforholdet, men det var ikke velset eller støttet, da det usvigelig sikkert forøgede risikoen for sammenbrud. Man bør endvidere erindre, at højoktanbrændstof,ikke kunne faas i hin periode, hvorfor der var begrænset spillerum for kom- pressionsforøgelser. - - - Hvis fabrikantens oplysninger ikke 1ængere kan fremskaffes, er der tre metboder til en tilnærmet tidsfæstelse af en vogn: 1) Vognens udseende, sammenligning med fotografier af modeller fra samme fabrik, |