Bilhistorisk Tidsskrift  No. 1-2  1959   side  6

 
 

 

 
2) Ved hjælp af numre; d.v.s. sammenligning af motor- og chassis-
   numre med numrene paa lignende vogne af samme mærke. Dette kan
føre til fejltagelser afhængigt af fabrikantens  nummereringsmetho-
de.
3) 
Vognens specifikationer; sammenligning af de tekniske de-
    tailler paa vognen med forskellige modeller af samme fabrikat
    gengivet i samtidige bøger, tidsskrifter og kataloger.

     Det er den vellykkede kombination af alle tre methoder, der
fører til den sikreste afgørelse, men det understreges, at skal
denne opnaas, er ejerens samarbejde af stor vigtighed, fuldstæn-
dige og nøjagtige oplysninger skal fremskaffes i ethvert tilfæl-
de,
og hvis det er muligt, bør selve køretøjet inspiceres.

     Det ville være af stor betydning, om man kunne opnaa en in-
ternational formel for tidfæstelse og klassificering af veteran-
biler, og det er V.C.C.'s haab, at disse hovedprincipper vil kun-
ne hjælpe andre veteranbilklubber til at undgaa historiske og
klassifikationsmæssige fejltagelser.

-o0o-

BRAADNE KAR OG ET HELT GLAS                (Kritisk Revy 1928)
     Bilen er et yndet skoleeksempel paa en moderne opgave med en
moderne løsning. Det er desværre ganske ufortjent. Den er endog
et sørgligt, men
fortræffeligt eksempel paa en daarlig og forloren
løsning. Mens chassiset efterhaanden bliver et helstøbt og smukt
teknisk kunstværk, har karrosseriet efterhaanden udviklet sig ganske
uafhængigt heraf efter den tilfældigt gældende mode og er nu en
intetsigende hætte, sat over det egentlige og gode uden sammenhæng
hermed.
     Se dette sidste skrig fra Chevroletfabrikken! Moden siger høj
køler, og saa hænger et stykke sort bølgeblik op under køleren og
"forlænger" den til glæde for loyale motorentusiaster i alle 1ande.
Man glemmer ganske, at karrosseriet ikke er en kjole, der skiftes,
men det udgør en hehed med vognen og varer dens levetid. Man maa
derfor bedømme det, ikke som en kjole, men som en medvirkende del
af vognen.
     De gamle, udgrinte biler fra de allerførste dage var i vir-
keligheden langt bedre løsninger. De var selvfølgelig ikke afkla-
rede; det kunne de ikke være, men de var e f t e r  f o r u d -
s æ t n i n g e r n e  smukkere og bedre end de moderne, og de be-
varer den dag i dag en vis hæderlig, men fattig skønhed. Vejen
ud gaar ikke tilbage til disse fortidsminder, men bort fra den
forkerte linie, de sidste aar har bragt os ind paa.

Næste side