|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 7 1959 side 6 |
||
|
Udgangspunktet for
løbet var meget stilfuldt lagt ved Eremi- tagen, og bilerne blev om morgenen den 30. kørt derud i fire hold under politiledsagelse. Redaktionen lod sig befordre i hr. Herm. Geesink's HISPAINO SUIZA, en magnifik, mørkerød brougham-cabriolet fra SAOUTCHIK i Paris. Vognen, en 37,2 HP Paris-model fra 1921, havde tilhørt den hollandske prins Hendrik og havde indtil nu kun lige rundet 37.000 kilometer paa tælleren. Hr. Geesink modtog det celebre køretøj i en ynkelig forfatning med paalæg om at restaure- re vognen fuldstændig til sin oprindelige tilstand, og den staar da ogsaa i dag straalende perfekt som ny, uden een eneste moderne anastylistisk tilføjelse; ikke engang et klubemblem fra PAC eller "Les Homores a l'Hispano" finder man. Hele indtrækket af whipcord har maattet fornyes, og da det rigtige stof ikke fandtes i nogen forretning, maatte det væves specielt til formaalet. Man kan maa- ske synes, at dette er en overdreven perfektionisme at lægge i en bils restaurering. Resultatet var imidlertid ikke blot stilmæssigt fuldkommen korrekt, men tillige overordentlig smukt. Saaledes bragt til sæde i et standsmæssigt automobil, med nakken hvilende mod hyndets broderede antimacassar og med askebægrene indenfor bekvem rækkevidde, var redaktionen rede til at modtage dagens mangfoldige indtryk og gøre sine filosofiske be- tragtninger derover. Kortegen til Eremitagen eskorteredes og diri- geredes af motorcyklende betjente, og dette var i sandhed en ener- verende oplevelse. Dels distraherede politifolkene kørerne ved at sværme omkring vognene med mange sving, tegn og fagter, og dels holdt de saa lav en hastighed, at vognene maatte køre tæt bag hin- anden; et par tørnede endda sammen, og flere af de gamle biler, der ikke er egnede til at køre saa langsomt, kogte bestandigt i motoren. Kl. 10.15 afsendtes den første bil fra Eremitagen af H.K.H. prins Axel, og herefter kørte bilerne afsted med to minutters in- tervaller. Hver af kørerne fik ved starten udleveret en kørebog, hvori ruten var angivet ved henvisninger til vejskilte, og hvori kontrollanterne noterede tiderne ved rutens kontrolpunkter. Turen gik gennem et smukt, kuperet nordsjællandsk, landskab ad snoede sogneveje, hvor førerne og bilerne ret kunne føle hin- anden paa tænderne i bratte sving mellem stejle bakker. Selv i bagsædets ophøjede isolation mærkede man, hvor overlegen en kon- struktion den klassiske HISPANO er. Støt og uforstyrreligt brum- mede den bakke op og bakke ned med 60 km/t. medens motoren drejede sine 600 omdrejninger i minuttet. Den sagte summen fra maskinen mindede mest om lyden fra en fjern flyvemaskine, naar da ikke vor hollandske chauffeur i et anfald af kaadhed op ad en stejl bakke aabnede for den frie udblæsning og trak det kolossale køretøj op i en saftig acceleration. Den splendide udstyrelse i gammeldags elegance og udsigten til kølerproppens Cigogne Volante harmonerede |