Bilhistorisk Tidsskrift  No. 7  1959   side 7

 
 

 

 
fint med den stive affjedring og de overlegne køreegenskaber. Her
fornam man den ægte betagelse ved vintage-kørsel par excellence
krydret af asocial begejstring over, at bilens fører sidder ude
i fri luft, prisgivet vejrligets omskiftelser. Skade, at ingen
romantisk fyrst Xtra Vaganta længere vil kunne erhverve et køre-
tøj, der som denne ekvipage er prikken over i'et i en aristokra-
tisk livsførelse. Venedigs renaissancepaladser beundrer man, men
automobilismens mest opulente kareter har man kun et medlidende
smil over snurrepiberiet til overs for i nutidens fladpandede be-
undring af krom og fager gestalt.

     Nuvel, middagen skulle staa i Esrom, hvor vognene indfandt
sig mere eller mindre planmæssigt mellem tolv og halvto. Hele
flaaden blev parkeret paa en grøn mark, og deltagerne indtog
frokosten i kroen. Nu kunne man i ro og mag betragte den enestaa-
ende samling og fraadse i den mest overdaadige automobile gourmand-
ise, der til dato er set i Danmark, medens kørerne blev stillet
overfor det danske smørrebrødsbords kulinariske overflod.

     Redaktionen følte sig ret som Rødhætte mellem skovens blomster;
da dette blad imidlertid ikke er rummeligt nok til en omtale af
hver enkelt bil, henviser vi læseren til oversigten over deltagen-
de biler og plukker blot en par enkelte vogne ud. En af de biler,
vi med størst forventning har set frem til at møde, var baron Rabens
nyrestaurerede ROLLS-ROYCE 1911 brougham cabriolet, som havde II.
premiere i løbet. I. premiere maa formodes at have været i paalide-
lighedsløbet arrangeret af Dansk Automobil Klub i 1912, idet der
paa vognen fandtes en mindeplakette fra denne begivenhed side om
side med baronens nyeste trofæ, en sølvplakette fra paalideligheds
løbet i 1913.
Man skulle ikke tro, at denne vogn var blevet re-
staureret, endsige at den i mange aar har staaet og forfaldet i
en tilmuret garage og først for godt et aar siden er blevet draget
frem af glemselens og henfaldets fornedrelse, thi den staar i dag
virkelig som en utrolig velholdt og velpasset bil, der et blevet
hæget om udvendigt og indvendigt i alle de mange aar. Ja, den
fremtræder kort sagt i dag som et rent stykke 1911, som bilen maa
have været i hine tider. Rolls-Roycen er malet i en smuk, panser-
graa farve med gule stafferinger, sort kaleche af læder samt blanke
ting i nikkel eller nysølv. Bagsædets indtræk er af lysegraat mol-
skin med agramaner, og forsædet er læderbetrukket.

  Baron Robens vogn er en af automobilhistoriens store klassikere,
der med sin robuste edwardianske pragt bringer et pust fra pleur-
eusehattenes og de sølvknappede stokkes tid. Det var morsomt at
se den sammen med en senere vogn af samme mærke, ing. Wiiboe Han-
sens PHANTOM I 1929, der holdt nær ved (ing. Wiiboe havde stillet
sin Rolls til raadighed for dommerkomiteen under løbet) og viste
tyvernes fornemste fortolkning af den samme ,feudale splendour,
som Silver Ghost'en frembyder.

Næste side