|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 7 1959 side 7 |
||
|
fint med den stive affjedring og de overlegne
køreegenskaber. Her fornam man den ægte betagelse ved vintage-kørsel par excellence krydret af asocial begejstring over, at bilens fører sidder ude i fri luft, prisgivet vejrligets omskiftelser. Skade, at ingen romantisk fyrst Xtra Vaganta længere vil kunne erhverve et køre- tøj, der som denne ekvipage er prikken over i'et i en aristokra- tisk livsførelse. Venedigs renaissancepaladser beundrer man, men automobilismens mest opulente kareter har man kun et medlidende smil over snurrepiberiet til overs for i nutidens fladpandede be- undring af krom og fager gestalt. Nuvel, middagen skulle staa i Esrom, hvor vognene indfandt sig mere eller mindre planmæssigt mellem tolv og halvto. Hele flaaden blev parkeret paa en grøn mark, og deltagerne indtog frokosten i kroen. Nu kunne man i ro og mag betragte den enestaa- ende samling og fraadse i den mest overdaadige automobile gourmand- ise, der til dato er set i Danmark, medens kørerne blev stillet overfor det danske smørrebrødsbords kulinariske overflod. Redaktionen følte sig ret som Rødhætte mellem skovens blomster; da dette blad imidlertid ikke er rummeligt nok til en omtale af hver enkelt bil, henviser vi læseren til oversigten over deltagen- de biler og plukker blot en par enkelte vogne ud. En af de biler, vi med størst forventning har set frem til at møde, var baron Rabens nyrestaurerede ROLLS-ROYCE 1911 brougham cabriolet, som havde II. premiere i løbet. I. premiere maa formodes at have været i paalide- lighedsløbet arrangeret af Dansk Automobil Klub i 1912, idet der paa vognen fandtes en mindeplakette fra denne begivenhed side om side med baronens nyeste trofæ, en sølvplakette fra paalideligheds løbet i 1913. Man skulle ikke tro, at denne vogn var blevet re- staureret, endsige at den i mange aar har staaet og forfaldet i en tilmuret garage og først for godt et aar siden er blevet draget frem af glemselens og henfaldets fornedrelse, thi den staar i dag virkelig som en utrolig velholdt og velpasset bil, der et blevet hæget om udvendigt og indvendigt i alle de mange aar. Ja, den fremtræder kort sagt i dag som et rent stykke 1911, som bilen maa have været i hine tider. Rolls-Roycen er malet i en smuk, panser- graa farve med gule stafferinger, sort kaleche af læder samt blanke ting i nikkel eller nysølv. Bagsædets indtræk er af lysegraat mol- skin med agramaner, og forsædet er læderbetrukket. Baron Robens vogn er en af automobilhistoriens store klassikere, der med sin robuste edwardianske pragt bringer et pust fra pleur- eusehattenes og de sølvknappede stokkes tid. Det var morsomt at se den sammen med en senere vogn af samme mærke, ing. Wiiboe Han- sens PHANTOM I 1929, der holdt nær ved (ing. Wiiboe havde stillet sin Rolls til raadighed for dommerkomiteen under løbet) og viste tyvernes fornemste fortolkning af den samme ,feudale splendour, som Silver Ghost'en frembyder. |