Bilhistorisk Tidsskrift  No. 7  1959   side 8

 
 

 

 
     Der fandt desværre ikke nogen concours d'elegance sted i for-
bindelse med veteranbilløbet; men havde dette været tilfældet, vil-
le arkitekt Ry Andersens GERMAIN 1907 phaëton sikkert have baaret
prisen hjem for veteranerne. Denne bil er ikke blot restaureret
til den højeste grad af fuldkommenhed og originalitet, men er til-
lige i sin rene Roi-des-Belges stil af en klassisk ynde, som ingen
redaktionelle superlativer ret kan skildre. Karrosseriet staar i
sin gamle lak, bordeaux med lodrette cinnoberrøde stafferinger;
den næsten cirkulære køler, der har faaet et let anstrøg af tre-
kant, flankeres af imponerende acetylenlygter med "fyrlinser" bag
glassene, og over vognen svæver, naar vejrliget kræver det, en
høj og luftig kalechebaldakin, baaret af messingbeslagne sprøjler.
Ry Andersens 18/22 HP Germain var en af billøbets tre gratier.

    Der endvidere grund til at nævne nordmanden Gerhard Prøsch's
firecylindrede MINERVA 1912 phaëton, hvis lydløse motorgang for-
talte om, hvor overlegen glidermotoren har været fremfor andre
motorkonstruktioner den gang. En anden norsk vogn, Sverre Sørums
CUNNINGHAM 1919 phaëton med 7½ liters V8-motor imponerede baade
ved sin perfekte restaurering og ved sin enorme størrelse og kraft-
mættede fremtoning. Nordmændene har grund til at være stolte over
at eje et eksemplar af dette mærke, som ofte kaldes "Amerikas Rolls
Royce, især da denne vogn uden tvivl er den eneste Cunningham uden-
for Staterne.
     En hollandsk FORD T fra 1918 faldt i øjnene, idet den som
den eneste bil af denne type i løbet var helt sanddrueligt restau-
reret. Næsten altid bliver Ford T'erne overrestaureret, idet ejerne
ikke kan bare sig for at gøre bilerne mere brogede, end de nogen-
sinde har været. Hr. P. van Leeuwens Ford var et belærende eksem-
pel paa, hvor smagfuldt en bil kan istandsættes - sort som en kak-
kelovn og med forniklede navkapsler. Man mindes Henry Fords berøm-
te udtalelse -"folk kan faa en Ford i hvilken farve, de ønsker etc."
-og tænker samtidig paa dette firmas nutidige produkter, som kun
kan være formgivet af en millieuskadet konditorlærling.

      Sent paa eftermiddagen kunne redaktionen atter bestige HISPAN-
O'en. Vejret var blevet daarligere, og det blev nødvendigt at
spænde det provisoriske voksdugstag ud over førersædet paa vognen.
Hr. Geesink kørte med stopuret i haanden, og madame passede ruten,
medens bygerne piskede gennem fører"huset". Ved en udkørsel til en
hovedvej paa et øde og forblæst sted saas to forkomne officials,
d'hrr. Mammen og Troels Petersen, som sad og sivede i vejgrøften
i haab om at kunne diskvalificere nogen for at køre ud paa vejen
uden at gøre "fuldt stop". Det har været et trælsomt arbejde for
de forskellige medvirkende bag kulisserne, og man har grund til
at beundre disse mange, navnløse, hvis medvirken sikrede løbets
planmæssige gennemførelse. Den imponerende sikre planlægning og
organisation af rallyet skyldes de to dygtige og enthusiastiske
specialister, ingeniørerne Axel Japp og Svend Witzansky fra K.D.-

Næste side