Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  11

 
 

 

 
     De to afdelinger af rally'et var arrangeret paa højst for-
skellige
maader. Det er naturligvis et diskussionsproblem, hvilke
der var bedst, Men man kan vist sige helt sikkert, at det ene var
bedst i visse henseender, og at det andet var bedst i andre hen-
seender. Efter forfatterens skøn fortjener de svenske arrange-
menter førsteprisen.

     Med henblik paa eventuelle gentagelser af saadanne rally'er
vil jeg prøve paa at fremdrage de bedste træk ved de to arrange-
menter og pege paa visse uheldige træk samt, foreslaa enkelte æn-
dringer. - Men det maa understreges, at det fremførte kun er ud-
tryk for en enkelt løsdeltagers private meninger.

     Begge løb strakte sig over ca. 100 km vejdistance. De kørende
var tvunget til ikke blot at passere bestemte fixpunkter, men i
realiteten ogsaa bestemte vejstrækninger uafbrudt lige fra start-
stedet til maalstedet.


     Den sjællandske rute gik dels ad genemgaaende veje, dels ad
lokale veje, men overalt ad gode veje, som stort set gik lige ud,
og hvis lokale maal næsten altid var angivet ved permanente tyde-
lige vejskilte.


     Den skaanske rute fulgte nogle steder landevejene; men det
drejede sig som regel kun om kortere strækninger. Ellers fulgte
den biveje og nogle steder ligefrem markveje og skovveje. Vejens
standard var yderst varierende. I det store og hele var den slet,
efter danske forhold meget slet. Man havde netop udvalgt en mængde
meget daarlige vejstrækninger og sammenføjet dem til en rutehelhed.
Vejene var forøvrigt næsten overalt smalle, og overhalinger var
principielt vanskelige, men blev kun sjældent aktuelle, fordi de
kørende afsendtes med betydelige mellemrum og blev tilbageholdt ved
tidskontrolstederne, naturligvis med tilsvarende ekstra tidstilde-
ling, hvis andre biler var lige foran. Antallet af vejsving og af-
drejninger til andre veje var kolossalt stort.

     Den svenske rute og dens generelle karakter svarede langt
bedre til et rally med veteranbiler end den danske rute. - Iøvrigt
var den svenske rute fuld af overraskelser, eksempelvis et sted
hvor ruten pludselig drejede af og førte ned ad en fantastisk stejl
bakke. Den svenske rute udmærkede sig endvidere ved at gaa igennem
helt forskellige landskabstyper, Malmø-sletten, Romele-aasen. Og
den var meget smuk.

     Den skaanske rute var afmærket med specielle pile, endda med
en pil ved hver eneste ruteafdrejning og ved næsten alle de øvri-
ge vejindmundinger og vejkryds. - Der var opsat ikke færre end

600 rally-pile, hvilket svarede til ca. 150 m i gennemsnit mellem
hver. Andre skilte behøvede man ikke at tage hensyn til. Der var
forøvrigt heller ikke ret mange andre.

     Det var derfor saare let at finde frem, skønt ruten var
yderst kompliceret.

Næste side