Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  14

 
 

 

 
hele omraadet. Det bør være tredimensionale kort, dels af hensyn
til orienteringen, dels.af hensyn til, at man kan faa, lidt for-
nøjelse ud af turen eller i det mindste prøve at kigge ud over vej-
grøften og rutestregen paa det bare papir.

     Kortet eller kortene over ruten som helhed bør være i maale-
stokken 1:100.000, helst ufalsede kort. Til enkelte snørklede de-
le af ruten, f. eks. lokale skovveje, eventuelt med kontrolsteder-
ne, bør man have mere detaillerede kort til raadighed, enten
1:40.000 eller 1,20.000,.


     Ruten bør ikke være indtegnet paa kortet, derimod maaske nok
visse kontrolsteder.

     Dette er saa vigtigt, at det skal resumeres: Løbet bør ikke
tilrettelægges saadan, at observatørernes opgave kommer til at be-
staa i at kigge paa triptællertal og vejskilte med forudsagte an-
givelser der skal dukke frem samtidig, men tværtimod i at se paa
terrainet og kortet og sammenligne dem, skønne over distancer og
beregne kørehastigheder, korrigere dem til stadighed, idet uret
benyttes flittigt, samt, instruere føreren om vej og om hastighed.
Frem for alt skal han undgaa at "navigere" efter specielle for-
udsagte og kilometerbestemte, ikke verdenshjørnebestemte vejskilte
og kun dem, og ligeledes at undgaa at søge oplysninger hos lokale
nysgerrige om vej og tid, om hvor de andre har kørt, og hvor mange
minutter de er foran. Føreren skal ikke holde de foreskrevne ha-
stigheder ved at stirre paa speedometret.

     Hverken ruten eller kontrolstederne bør være anvist ved nogen
art af permanente eller i dagens anledning opsatte vejskilte.

Selv ruten bør i nogen grad være fri.

     Rutens maal bør være en række fixpunkter, der skal passeres.
Disse punkter bør være indtegnet paa kortet og være markeret i na-
turen ved et armbind paa en kontrollant, men ikke paa anden maade.

     Fixpunkternes antal bør være ret stort. Jeg vil skønne, at
det er passende, at afstanden mellem dem bliver 3 - 10 km.

      Nogle af dem bør være officielle kontrolsteder. Andre kan
være uforudsagte kontrolsteder, hvor der skal standses, og hvor
tiderne skal skrives paa "kørekortet". Atter andre skal være hem-
melige kontrolsteder, hvor der ikke skal standses. Nogle skal slet
ikke være kontrolsteder. Men de kørende maa ikke vide, hvilke kon-
trolsteder, der tilhører den ene eller den anden gruppe.

     De køretider, der skal stiles efter, altsaa de af dommerne
krævede, bør beregnes paa grundlag af de korteste vejforbindelser
mellem de paa kortet indtegnede kontrolpunkter, ganske uanset om
andre, længere veje mellem de samme punkter er mere farbare og der-
for hurtigere at gennemkøre.

     Saavel i Sjællands-rally'ets som Skaane-rally'ets turinstruk-

Næste side