|
Bilhistorisk Tidsskrift December 1959 side 15 |
||
|
tioner var afstandene
mellem kontrolstederne (de forudsagte) op- givet. For Skaane-rallyet var tillige køretiderne mellem disse kontrolsteder opgivet, derimod naturligvis ikke køretiderne til de hemmelige kontrolsteder. Det foreslaas, at alle disse oplysninger om afstande og dom- mertider for delstrækningerne (eller rettere sagt en del af dem) bortfalder. Det bør paahvile observatørerne at vurdere afstande paa kort og i terrain og paa det grundlag at beregne gennemsnitshastighe- der samt praktiske kørehastigheder til enhver tid og paa ethvert sted under hensyntagen til eventuelle vanskelige delstrækninger, som, at skønne efter kortet, kan forventes forude. Ved Sjællandsrallyet fik man turinstruktionerne og kortene og vejstregerne samt vejskiltafstandene udleveret umiddelbart ved starten - Ved Skaane-rallyet fik man udleveret kortet over køre- omraadet, som sagt med hele ruten og kkontrolstederne indtegnet, allerede eftermiddagen forud. Derimod fik man først udleveret kø- reinstrukserne, d.v.s. afstandene mellem de paa kortene indtegnede kontrolsteder og køretiderne herimellem i selve startØjéblikket. Saavel afstandene som køretiderne blev vel af størstedelen af ob- servatørerne opmaalt, henholdsvis beregnet, allerede aftenen forud. De maatte derfor ærgre sig over, at de mindre flittige fik hele materialet færdigleveret, lige da de skulle til at bruge det. Lad observatørerne selv finde ud af den slags, og lad dem al- le blive ligestillet. Det foreslaas, at turinstruktionerne og kortmaterialet bliver udleveret til observatørerne - som sagt blot en række fixpunkter paa hovedkort og detailkort samt en (paa forhaand ukendt) middel- hastighed, som ikke bør være ens for alle delstrækningerne - en halv eller en hel time før deres respektive startøjeblikke. Mate- rialet bør ikke inddrages i frokostpausen, men bør tværtimod staa til raadighed under denne. Hvis man endelig ville inddrage det un- der frokosten, bør det være bekendt for alle paa forhaand, saa de alle bliver ligestillet derved, at de kan orientere sig om turstræk- ningen efter frokoststedet allerede forud for frokosten. Turen bør være ret kompliceret for observatøren. Netop derfor bør han faa ret lang tid til orientering forud for kørslen. - Under selve kørslen kan han næppe foretage helt detaillerede beregninger f. eks. af middelhastighederne for delstrækningerne. I Nordsjælland kørte hele flokken i stime, idet de startede med korte mellemrum, og de hurtigste startede sidst. I Skaane var der en spatiering paa vist op til 4- 5 timer mellem de først og sidst startende. Begge dele var at gaa til yderlighederne. Forud for Sjællandsturen maatte man staa meget tidligt op, og det til trods for, at den egentlige start, d.v.s. starten fra Ere- mitagesletten, først skete ret sent. |