|
Bilhistorisk Tidsskrift Januar-Februar 1960 side 9 |
||
|
Historien om en Cord L-29. Som det sikkert allerede er en
række af medlemmerne bekendt, Selv om restaureringen efter formandens egne udtalelser først kan forventes at paabegynde ca. 1971, kan selve erhvervelsen af vog- nen dog give anledning til at gengive historien om en anden Cord L-29, et eksemplar med specialkarosseri, der i dag allerede er gen- opstaaet som fugl fønix fra asken paa samme maade, som det forhaa- bentlig ogsaa vil gaa med formandens eksemplar. Historien, der gengives i det følgende, stammer fra grev Alexis de Sakhnoffsky, der i sin tid var en af de ledende karosseritegnere. Han var i nogle aar leder af det berømte belgiske karosseriffirma VandenPlas S.A., Bruxelles, men tiltraadte i 1928 en stilling som chefkonstruktør ved Haves Body Corporation, Grand Papids, U.S.A., hvilket firma leverede karosserier til en række amerikanske bilfa brikker. Der gøres udtrykkelig opmærksom paa, at udtalelserne om stan- dardkarosseriet paa Cord L-29 staar for de Sakhnof regning, idet det jo efter sigende skal være eksklusionsgrund at udtale sig ned- sættende om den ærede formands forskellige biler. De Sakhnoffsky beretter følgende: Efter min ankomst til U.S.A. i 1928 besluttede jeg endnu en gang at prøve et vinde en af de stør- re præmier i Monte Carlo Concours d'Elégance og denne gang med et 100% amerikansk produkt. Til dette formaal valgte jeg det laveste amerikanske chassis, nemlig det forhjulsdrevne Cord L-29. Det origi- nale forparti var ikke uden evne, men karosserilinierne var forfær- delige. Daarlig proportionerede med en flad vertikal forrude og fla- de karosserisider, var disse karosserier sandsynligvis hovedaarsagen til Cords salgsfiasko. Selv om vognens ringe ydeevne egentlig ikke retfærdiggjorde anvendelsen af i tusindvis af dollars paa et spe- cialkarosseri, besluttede jeg, at det fantastisk lave chassis samt det smukke forparti frembød en saadan udfordring for en karosseriteg- ner, at jeg ville gøre forsøget med at tegne et specialkarosseri. Selve fortællingen om bygningen af.denne vogn til 15.000 dol- lars et en historie i sig selv. Det krævede betydelige overtalel- sesevner at overbevise den forretningsmæssig indstillede bestyrel- se for Hayes Body Company om, at det kunne betale sig midt i de- pressionen at bygge en saadan vogn hovedsagelig for at tilfreds- stille min ambition om at vinde en præmie i Monte Carlo. Heldigvis havde jeg lært flydende Engelsk af min engelske nurse i min barndom i Rusland, saa det lykkedes mig at overbevise bewtyrelsen. Resulta- tet blev, at vognen blev bygget akkurat, som jeg ville have den. Karosseriet var fuldstændig specialbygget, og for at faa perfekte linier, blev der først lavet en model i træ, saaledes at pladerne kunne bankes op over denne model. |